Skip to Content
Ajankohtaista

Mobiilietäopetus voi turvata kriisin keskellä asuvan lapsen oikeuden oppimiseen

Julkaistu:

Kvs-säätiön kehittämä malli perustuu puhelinten hyödyntämiseen etäopetuksessa. Esimerkiksi sota-alueella asuvalle lapselle mobiilietäopetus voi olla jopa ainut kanava tärkeiden perustaitojen oppimiseen.

Kvs-säätiön Etäkoulu Kulkuri on kehittänyt uudenlaisen mobiilietäopetuksen toimintamallin, jonka avulla voidaan tukea erityisesti haurailla alueilla asuvien lasten oikeutta oppimiseen.

Toimintamalli julkaistaan osana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Syyrian al-Holin leirillä olevien suomalaislasten Etäkoulu-hanketta, jonka Kulkuri toteutti Whatsapp-viestien avulla.

Koska mobiilietäopetukseen perustuvaa opetusmateriaalia ei ollut valmiina, Etäkoulu-hankkeen työryhmä loi siihen mallin noudattaen Suomen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmia. Hankkeessa luotu mobiilietäopetus on myös kansainvälisesti ainutlaatuista.

Malli soveltuu tilanteisiin, joissa lapsen ja nuoren lähellä elävällä aikuisella on käytettävissä mobiililaite ja internetyhteys. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi pakolaisleireillä tai kehittyvien maiden syrjäseuduilla eläviä lapsia ja nuoria, joiden koulunkäynti on keskeytynyt pandemian, luonnonolojen, sodan, pakolaisuuden tai muun vastaavan syyn takia.

Kulkurin kehittämä malli tarjoaa näkökulmia mobiilietäopetuksen kehittämiseen myös varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa.

”Mobiilietäopetuksen toimintamallin avulla voidaan tarjota mahdollisuus oppimiseen haavoittuvassa asemassa oleville ja erilaisten kriisien keskellä eläville lapsille. Sitä voisi soveltaa esimerkiksi sodan takia maanpaossa olevien ukrainalaislasten tai afganistanilaisten tyttöjen oppimisen turvaamiseen”, sanoo Kulkuri-koulun johtaja Tuija Tammelander.

Raportti mobiilietäopetuksen toimintamallista on luovutettu 11.5. 2022 opetusministeri Li Anderssonille.

Oppimisesta rutiinia ja virikkeitä

Mobiilietäopetuksen malli syntyi Kulkurin Etäkoulu-hankkeen aikana vuosina 2020–2021. Syyrian Al-Holissa asuvat 23 oppilasta saivat suomalaisen varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien mukaista mobiilietäopetusta liki vuoden verran.

Tavoitteena oli turvata lasten perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen myös poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Tärkeää oli tuoda lasten ja nuorten arkeen rutiinia ja virikkeitä sekä mahdollisuuksia oppimisen ja oivaltamisen iloon. Lisäksi tavoitteena oli tukea kriisin keskellä elävien lasten ja nuorten kotoutumista Suomeen.

”Ehkä tärkein oivallus mallin luomisessa oli se, että kohderyhmän luottamuksen saavuttaminen on kaiken a ja o. Lisäksi on oltava valmis palaamaan aina perusteisiin, jotta uuden oppiminen on mahdollista. Kriisin keskellä elävien lasten taidoissa ja osaamisessa voi olla suuria eroja – opetuksen on joustettava”, Tuija Tammelander toteaa.

Mobiilietäopetuksen merkitys voi kasvaa tulevaisuudessa

Etäkoulu-toimintamalli sisältää tietoa opetusta ohjaavista pedagogisista periaatteista, tietoa oppimisesta haurailla alueilla, esimerkkejä mobiilietäopetuksen toteutuksesta käytännössä sekä pohdintaa mobiilietäopetuksen tulevaisuudesta.

”Mallia luodessa huomasimme, että mobiilietäopetusta voi hyödyntää hyvinkin laajasti erilaisissa tilanteissa ja esimerkiksi oppijoiden kanssa, jotka asuvat syrjäisillä seuduilla tai ovat koulupudokkaita. Toivon, että monet eri toimijat löytävät mallin ja ottavat sen käyttöönsä”, sanoo etäkoulu-hankkeen opettaja Ilona Taimela.

Mobiilietäopetus on myös suhteellisen edullinen, ajasta ja paikasta riippumaton tapa järjestää opetusta haasteellisissa olosuhteissa. Se voi olla jopa ainoa mahdollisuus perustaitojen (lukeminen, kirjoittaminen ja matemaattiset taidot) opettamiseen.

Mobiililaitteiden määrä maailmalla on valtava ja niitä on jo lähes kaikkialla. Kulkurin Etäkoulu-hanke osoitti, että kokeilemalla voidaan saavuttaa erinomaisia oppimistuloksia. Mobiiliopetusta kannattaakin kokeilla ja kehittää opetuksen menetelmäksi sekä etä-, lähi- tai hybdiriopetukseen.

Mobiilietäopetuksen toimintamalli on vapaasti luettavissa Kvs-säätiön verkkosivuilla suomeksi ja englanniksi.

Lisätietoja:

Tuija Tammelander, koulunjohtaja, Etäkoulu Kulkuri: 050 3833 969, tuija.tammelander@kvs.fi

Lauri Tuomi, toimitusjohtaja, Kvs-säätiö: 050 4769 977, lauri.tuomi@kvs.fi

Jaa artikkeli
Back to top