

”Tutkija liikkeessä” näyttää aikuiskasvatustieteilijät työssään Aikuiskasvatus-tiedelehdestä tukea uraohjaukseen
Julkaistu:Millaisen paikan aikuiskasvatuksen tutkija löytää työelämässä? Opiskelijoiden palkitsema vertaisarvioitu Aikuiskasvatus-tiedelehti kertoo aikuiskasvatustieteilijöiden urapoluista Tutkija liikkeessä -sarjassa.
Sarja sopii esimerkiksi uraohjaukseen ja omaehtoiseen ammatilliseen täydennyskoulutukseen. Uratarinat ovat vapaasti luettavissa verkossa.
Tutkija tuo tieteellisen tiedon ongelmien ratkaisuun
Yksi sarjaan haastatelluista on Minna Mattila-Aalto. Hän selvittää työkseen, mikä tekee työstä sosiaalisesti, eettisesti ja ekologisesti kestävää.
”Työ muuttuu kiihtyvällä vauhdilla, sitä tehdään laajenevissa verkostoissa ja digitaalisilla työvälineineillä. Muistammeko kaikessa muutoksessa ja kaaoksessa, että rakennamme työtä ihmistä varten”, Työtehoseuran tutkimus- ja kehittämispäällikkö miettii Aikuiskasvatuksen tuoreimmassa numerossa.
Tutkijan yhteiskunnalliseen vastuuseen kuuluu hänen mielestään nostaa esiin muutostarpeita, epäkohtia ja ongelmia yhteisöjen ratkaistavaksi. Tutkija tuo tieteellisen tiedon osaksi kestäviä ratkaisuja.
”Kiinnostavaa on se, miten ihminen oppii toimimaan yhdessä yhteistä hyvää rakentaen, pitämään huolta muista ihmisistä ja luomaan tueksi rakenteita ja systeemejä”, valtiotieteiden tohtoriksi, aikuiskasvatustieteen maisteriksi ja työfysioterapeutiksi kouluttautunut Mattila-Aalto sanoo.
Tutkija liikkeessä -sarjan haastattelut ovat Jenni Pätärin, Erja Laakkosen ja Hanna Laalon käsialaa:
- Minna Mattila-Aalto: ”Rakennamme työtä ihmistä varten”
- Laura Pylväs: ”Työelämän monimuotoistuminen korostaa elinikäistä oppimista”
- Marja Peura: ”Ulkomailla tohtorintutkintoa suorittavista tiedetään hyvin vähän”
- Erja Laakkonen: ”Haluan ymmärtää ihmistä”
- Toni Kosonen: ”Kuinka tukea aikuisia kestävän tulevaisuuden rakentajina?”
- Katriina Tapanila: ”Aikuiskasvatustiede tuo inhimillistä näkökulmaa työelämän muutokseen”
- Juhana Rantavuori: ”Haluan oppia siitä, mitä ei vielä ole”
- Jani Pulkki: ”Ekologis-eettisen kasvatuksen jäljillä”
- Heikki Kinnari: ”Valintamme eivät ole vapaita”
- Annika Pastuhov: ”Opisto vetää puoleensa vaihtoehtoisen arjen tavoittelijoita”
- Sini Teräsahde: ”Tärkeintä on valita tutkimusaihe huolellisesti”
- Heikki Pasanen: ”Aikuiskasvatuksen tutkimus hyötyisi monitieteisyydestä”
- Kristiina Ojala, Anne Laiho: ”Ammatillisen koulutuksen leikkaukset huolestuttavat”
- Tiina Nikkola: ”Minua kiinnostavat vastavirtaan pyristelevien ajatukset”
- Leena Saloheimo: ”Aikuisetkin tarvitsevat oppimisessaan tietoa ja tukea”
P. S. Työelämä ja ohjaus ovat painokkaasti esillä Aikuiskasvatus-tiedelehdessä. Löydät lisää luettavaa hakusanoilla.
Aikuiskasvatus-tiedelehti
- on vertaisarvioitu, neljästi vuodessa ilmestyvä tiedejulkaisu, jota julkaisevat Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura (ATS)
- on ilmaiseksi luettavissa Journal.fi-palvelussa vuodesta 2016 lähtien
- on Vuoden Aikuiskouluttaja 2019
- tavoittaa laajan yleisön tutkijoista ja aikuiskouluttajista kolmannen sektorin toimijoihin ja päättäjiin
- pitää yllä verkkosivuja, joilla voi lukea blogia, seurata tieteenalaa ja perehtyä kirjoittajaohjeisiin
- on Twitterissä ja Facebookissa.
Lisätiedot
- Terhi Kouvo, toimituspäällikkö, Aikuiskasvatus, 0400 396 437, terhi.kouvo@kvs.fi