Skip to Content

#Vertaisarvioin-kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Pekka Piippo. Tunnus symboloi palautteen antamista ja vastaanottamista.

Ajankohtaista

#Vertaisarvioin tekee näkyväksi tutkimuksen laadunvarmistusta – Kvs-säätiö toteuttaa tiedeyhteisön somekampanjan

Kirjoittajat: Terhi Kouvo Julkaistu:

#Vertaisarvioin-kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Pekka Piippo. Tunnus symboloi palautteen antamista ja vastaanottamista.

#Vertaisarvioin on tiedeyhteisön yhteinen somekampanja. Se nostaa esiin arvioijien työtä, tehden siitä näkyvämpää, arvostetumpaa ja paremmin resursoitua yhteiskunnassa. Kampanja leviää kotimaisten tiedejulkaisujen ja tiedekentän toimijoiden viestintäkanaviin.

Tiede perustuu vertaisarviointiin, joka on tutkijoiden välistä dialogia – näkymätöntä mutta välttämätöntä talkootyötä.

”Tutkitun tiedon luotettavuuden varmistaminen on aina ajankohtainen aihe, jonka merkitystä nykyajan media- ja viestintäympäristö vain korostaa. Ilman vertaisarviointia ei ole tiedettä, joka perustuu tutkimuksen laadun riippumattomaan arviointiin”, kampanjan rahoittavan Suomen tiedekustantajien liiton pääsihteeri, professori Pauliina Raento perustelee.

#Vertaisarvioin-kampanja tekee näkyväksi tämän työn ja sen tekijät. Samalla valaistaan vertaisarvioinnin moninaisuutta, vaativuutta ja merkitystä.

”Arvokas työ ja sen tekijät ansaitsevat enemmän huomiota ja arvostusta”, Raento lisää.

Ensimmäisten joukossa kampanjalle antavat kasvonsa kansainvälisen politiikan professori Tuomas Forsberg, professori, PET-keskuksen johtaja Juhani Knuuti, ekologian professori Janne Kotiaho, sukupuolentutkimuksen professori Leena-Maija Rossi, kulttuurintutkimuksen professori Tuija Saresma ja  yliopistotutkija, dosentti Johanna Vuorelma.

Kampanja on osa Sivistyksen teemavuotta

#Vertaisarvioin-kampanjan toteuttava Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) koordinoi meneillään olevan Sivistyksen teemavuoden tapahtumia. Yksi vuoden painopiste on ”tieteestä sivistykseksi”.

”Tutkittu tieto on sivistyksen perusta, ja tutkitun tiedon varmistus tapahtuu tiedeyhteisössä. Juuri siksi on tärkeää tuoda esille vertaisarvioijien tärkeä työ sivistysyhteiskuntamme hyväksi”, toimitusjohtaja Lauri Tuomi sanoo.

Sivistyksen teemavuoden ohjelmaan kuuluva #Vertaisarvioin kutsuu mukaan tiedeyhteisön ja sen sidosryhmät, päättäjistä tieteestä kiinnostuneisiin kansalaisiin. Lisäämällä ymmärrystä tieteestä – tiedepääomaa – kampanja vahvistaa tutkimusta sivistysyhteiskunnan perustana.

#Vertaisarvioin-haasteeseen voi tarttua lähteä yksin tai yhdessä, esimerkiksi tiedelehden tai tieteellisen seuran voimin. Jokainen ääni tarvitaan siihen, että vertaisarviointi saa ansaitsemansa huomion ja resurssit.

#Vertaisarvioin-kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Pekka Piippo. Tunnus symboloi palautteen antamista ja vastaanottamista tutkimuksen laadunvarmistajana. Muodossa voi nähdä myös suurennuslasin, tai akateemisista menoista tuttua seppelettä.

Tiedettä ei ole ilman vertaisarviointia

    • Tiede perustuu yhteisön tekemään vertaisarviointiin.
    • Vertaisarviointi on joukkoistamista vertaansa vailla.
    • #Vertaisarvioin-kampanja on osa kaikille avointa Sivistyksen teemavuotta.

Tavoitteet kohderyhmittäin

  • Tutkijat saavat vertaistukea, näkyvyyttä, arvostusta työlleen tutkimuksen laadunvarmistajina.
  • Yliopistopäättäjät saavat ymmärrystä käyttää omaa valtaansa tilanteen parantamiseksi.
  • Koulutuspoliitikot saavat tietoa ja ymmärrystä tutkimuksen aseman vahvistamiseen yhteiskunnassa.
  • Tutkimuksesta kiinnostuneet kansalaiset saavat laajempaa ymmärrystä tutkimustyön monitasoisuudesta.

Näin pääset mukaan

Lisätiedot: toimituspäällikkö Terhi Kouvoterhi.kouvo@kvs.fi, 0400 396 437

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Terhi Kouvo Toimituspäällikkö | Managing Editor +358 400 396 437 terhi.kouvo@kvs.fi
Back to top