Ulkomailla asuvalle lapselle ja nuorelle etäopetus on silta kotimaahan – verkko-opetuksen edelläkävijä Kulkuri satsaa oppimisen ohjaukseen

Koulutuksellisen tasa-arvon tavoite sisältyy pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelmaan. Ulkomailla asuvia perheitä palvelevalle Etäkoulu Kulkurille se tarkoittaa verkko-opetuksen ja sen tukipalvelujen jatkuvaa kehittämistä.

”Kulkuri edistää koulutuksellista tasa-arvoa siten, että ulkosuomalaisillakin lapsilla on mahdollisuus suomalaiseen perusopetukseen”, koulunjohtaja Tuija Tammelander sanoo.

Ohjausta tarvitaan erityisesti verkossa

Verkko-opetuksen tukipalveluista tärkeimpiä on ohjaus. Siksi sitä on kehitetty systemaattisesti.

”Verkossa oppimisen ohjausta tarvitaan vieläkin enemmän kuin kasvokkaisessa opetuksessa”, Kulkurin opinto-ohjaaja Minna Myllymäki sanoo.

Oppimisen ohjaus auttaa lasta ja nuorta löytämään omia mahdollisuuksiaan.

”Joku saattaa esimerkiksi löytää oman matikkapäänsä vasta, kun saa edetä itselle sopivassa tahdissa ja saa ohjausta oppimiseensa. Samalla oppilas omaksuu oman opiskelun suunnittelun ja aikatauluttamisen taitoja, jotka kantavat muutenkin elämässä”, Myllymäki havainnollistaa.

Digiovet auki Oodissa

Kulkurin toimisto on Helsingin Töölössä, mutta oppilaat ympäri maailmaa noin 60 maassa, ja opettajistakin moni asuu ulkomailla. Etäopetukselle riittää kysyntää: verkkokoulun oppilasmäärä kasvoi viime lukuvuoden 300 oppilaasta 400 oppilaaseen.

”Lapsiperheitä on paljon maailmalla, ja perheet ymmärtävät yhä paremmin, että koulutus vahvistaa lapsen siteitä Suomeen ja suomen kieleen”, koulunjohtaja Tammelander sanoo.

Ensi viikon tiistaina 11. kesäkuuta kello 13–16 Etäkoulu Kulkuri avaa digiovensa Helsingin keskustakirjasto Oodissa kaikille etäopetuksesta kiinnostuneille. Ohjelmassa on muun muassa keskustelua äidinkielen merkityksestä ulkomailla asuvalle, verkkopedagogiikasta ja perheiden tukipalveluista. Tilaisuutta voi seurata striiminä YouTubessa. Sen juontaa Ylen toimittaja Hanna Visala

Etäkoulu Kulkuri

• Oppilaat voivat suorittaa perusopetuksen oppimäärän erityisessä tutkinnossa suomen kielellä.
  • Todistuksen myöntää Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu.
  • Etäkoulu on toiminut vuodesta 1975, ja sen toiminnasta vastaa sivistysjärjestö Kansanvalistusseura.
  • Tutustu Kulkurin oppilaisiin maailmalla videotarinassa

• Koulunjohtaja Tuija Tammelander, tuija.tammelander(a)kvs.fi, +358 50 383 3969