Luotettavien uutislähteiden tunnistaminen on tärkeä taito kenelle tahansa. Uuden, helpon toimintamallin avulla voi esimerkiksi kirjastoissa tai oppilaitoksissa järjestää kriittisen medialukutaidon työpajan nuorille ja aikuisille. Toimintamallia esitellään marraskuussa maksuttomissa webinaareissa.
Työpajamalli ja tehtäväpaketti on kehitetty Mediakasvatusseura ry:n ja Kvs-säätiön Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -yhteishankkeessa. Hankkeen rahoittaja on Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI).
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -hankkeella on haluttu vahvistaa 13–18-vuotiaiden sekä aikuisten medialukutaitoa. Hankkeen painopisteinä ovat erityisesti kriittinen informaatiolukutaito ja uutistenlukutaito sekä peruslukutaito.
– Esimerkiksi tapa, jolla uutisia luetaan, on muuttunut digitalisaation myötä. Varsinkin nuorille uutiset välittyvät sosiaalisesta mediasta. On tärkeää osata tunnistaa, minkälainen somen uutissisältö on luotettavaa, sanoo mediakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija Johannes Repo.
Repo työskentelee Mediakasvatusseurassa. Hän on ollut suunnittelemassa ja ohjaamassa hankkeen uutistenlukupajoja.
– Työpajoissa on ollut sekä nuorten että aikuisten ryhmiä. Nuorten ryhmissä on ollut 15–25 osallistujaa. Aikuisten työpajoihin on ollut jossain määrin vaikeampi saada porukkaa paikalle. Pienestä osallistujamäärästä huolimatta niissäkin on syntynyt todella hyvää keskustelua.
Keskustelun ja osallistumisen määrä pajoissa on vaihdellut. Repo kiittelee kaikkien osallistujien kiinnostusta aiheeseen.
– On ollut kiinnostavaa keskustella ihmisten kanssa, oppia ja opettaa. Työpajoissa on ollut vahvasti vallalla vastavuoroisen oppimisen malli. Me opimme asioita osallistujilta samalla, kun he oppivat meiltä.
Johannes Revon mielestä työpajoissa onkin ollut tärkeää muodostaa keskustelua ja ymmärrystä sekä kuulla ajatuksia käsitellyistä teemoista.
Uutistenlukupajoja oli ohjaamassa Revon lisäksi hankkeen projektipäällikkö Terhi Kouvo Kvs-säätiöstä. Koska ohjaajia oli kaksi, työpajoja saatettiin esimerkiksi järjestää samanaikaisesti eri paikoissa.
Marraskuun webinaareissa opastuksia uutispajamallin käyttöön
Kirjastot ja oppilaitokset saavat uuden uutistenlukupajamallin materiaaleineen vapaasti käyttöönsä. Uutta työpajamallia ja tehtäväpakettia esitellään kirjastoalan ammattilaisille sekä yläkoulun ja toisen asteen opettajille suunnatuissa webinaareissa 11.11.2025, 20.11.2025 sekä 26.11.2025. Kirjasto mediataitojen tukena -webinaarit ovat maksuttomia ja keskenään samansisältöisiä.
– Tehtäväpaketissa on erilaisia uutisiin ja medialukutaitoon ja kriittisen medialukutaidon vahvistamiseen liittyviä tehtäviä. Niitä voidaan hyödyntää luokkahuonetyössä tai kirjastossa. Tehtäväpaketista tehdään erilaisiin tilanteisiin mukautuva. Jokaista tehtävää voi käyttää yksittäin tai kokonaisuutena muiden kanssa. Näin jokainen voi käyttää niitä juuri omaan tilanteeseensa sopivasti, kertoo Johannes Repo.
Työpajamalli ja tehtäväpaketti toteutetaan tuntisuunnitelmien muodossa, mahdollisimman helppokäyttöisinä.
– Jokainen tehtävä löytyy hyvin avattuna. Kerrotaan, miten toteutat tehtävän, mitä tarvitaan ja kuinka kauan siihen suunnilleen menee.

Kansainvälistä kiinnostusta! Alkukesällä 2025 Japanin TV Asahi kävi tutustumassa senioreiden uutistenlukupajaan Kannelmäessä. Kuva: Terhi Kouvo/Kvs
”Pitääkö tämä juttu paikkansa?”
Käytännössä kaikki nuorten pajoihin osallistuneet kertoivat käyttävänsä seuraavansa tai näkevänsä uutisia sosiaalisesta mediasta.
– Tutkimuksetkin kertovat, että TikTok on 13–18 -vuotiaiden nuorten käytetyin uutiskanava. Kyllä se pitää ihan paikkansa ainakin meidän ”empiirisen tutkimuksen” kautta, kuvaa Johannes Repo hankkeen uutistenlukupajoissa näkynyttä tilannetta.
Repo pitää digi- ja someaikaa monelta osin haasteellisena. Hän ei kuitenkaan näe tilannetta toivottomana.
Erityisen tärkeää on lisätä nuorten tietoisuutta luotettavista uutislähteistä. Mutta miten ja missä luotettava uutissisältö voi tavoittaa nuoret?
– Nuorten tavoittaminen voi olla haastavaa. Nuoret eivät seuraa perinteisiä medioita tai katsele telkkaria, lue sanomalehtiä tai kuuntele radiota samalla tavalla kuin vanhemmat ikäpolvet. Isot uutistalot Suomessa julkaisevat myös TikTokiin sisältöjä ja sitä kautta koittavat tavoittaa nuoria.
Johannes Repo painottaa harhaanjohtavan sisällön tunnistamisen merkitystä.
– Suomessa luotto uutisiin on Euroopan kärkitasoa. Se ei välttämättä tarkoita, ettei kriittiseen medialukutaitoon tarvitsisi pistää paukkuja. Varsinkin tekoälyllä pystytään luomaan aidolta vaikuttavia valeuutisia hyvinkin helposti ja vaivattomasti, Johannes Repo sanoo.
Iästä riippumatta jokaisen meistä kannattaa kuitenkin pysähtyä uutissisältöjen äärellä pohtimaan peruskysymyksiä:
– Kuka tämän sanoo, miksi hän sanoo tämän, voiko hän sanoa näin, kuka tämän on julkaissut. Pelkästään näitä pohtimalla pystyy herättelemään mielessään ajatusta siitä, pitääkö tämä juttu paikkansa.
Kirjasto mediataitojen tukena – webinaareja uutistenlukupajan toimintamallista
Kirjastot saavat tukea mediakasvatukseen uutistenlukupajoissa kehitetyn toimintamallin ja materiaalin avulla. Malliin ja materiaaliin pääsee tutustumaan marraskuussa kolmessa maksuttomassa webinaarissa:
tiistaina 11.11.2025 kello 14–14.45
torstaina 20.11.2025 kello 9–10, aamuklubi erityisesti nuorten parissa toimiville aikuisille
keskiviikkona 26.11.2025 kello 18–18.45
Koulutukset sopivat kirjastoammattilaisten lisäksi yläkoulun ja toisen asteen opettajille.
Toimintamallin ja materiaalin esittelevät mediakasvatuksen asiantuntija Johannes Repo Mediakasvatusseurasta ja hankkeen projektipäällikkö Terhi Kouvo Kvs-säätiöstä.
Ilmoittautuminen: Koulutukset ovat maksuttomia, mutta vaativat ilmoittautumisen. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. Saat osallistumislinkin webinaariviikon alussa.