Kvs-säätiön puheenjohtajistoa: presidentti Tarja Halonen ja filosofian tohtori Pekka Sauri. Kuva: Kvs-säätiö.

Kvs-säätiö ja Otava ovat julkaisseet vuodelle 2024 juhlapainoksen perinteikkäästä Kansanvalistusseuran kalenterista

Alkuperäistä Kansanvalistusseuran kalenteria julkaistiin vuodesta 1881 aina vuoteen 1957. Nyt, lähes 70 vuoden tauon jälkeen, julkaistaan Kansanvalistusseuran kalenterin ainutlaatuinen juhlapainos. Kalenteri juhlistaa osaltaan Kvs-säätiön 150-vuotisjuhlavuotta sekä Sivistyksen teemavuotta 2024.

Juhlavuoden kunniaksi ja menneiden polvien sivistystyön kiitokseksi kalenteri on toteutettu vanhaan painoasuun. Juhlakalenteriin on painettu myös sarja 150 sanaa sivistyksestä, jonka kirjoittajakaartissa on mukana muun muassa äskettäin Finlandia-palkittu Sirpa Kähkönen.

Kansanvalistusseuran kalenteri oli aikansa internet

”Ensimmäinen kalenteri julkaistiin vuonna 1881, ja se oli vuosi toisensa jälkeen aikansa bestseller. Kalenteri toimi myös yhtenä välineenä tutkitun tiedon kansanomaistamiseen. Kansanvalistuksen kalenteri oli oman aikansa internet”, kertoo Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Kalenterin juhlapainos on tuotettu yhdessä Otavan kanssa. ”Suunnittelussa ammennettiin ideoita muun muassa 1950-luvun kalenterien retromainoksista. Oli ilo katsoa, miten pieteetillä kalenterit tehtiin ennen. Uskallan väittää, että hyvin onnistuttiin tuomaan se henki ja fiilis mikä kalenterissa on ollut”, sanoo Otavan liiketoimintapäällikkö Mia Lindgren.

Sivistysvaltion rakennusaine ja aikalaispäiväkirja

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) täyttää ensi vuonna 150 vuotta. Tässä ajassa köyhästä maastamme on kasvanut yksi maailman menestyneimmistä valtioista. Kansanvalistusseuran kalenterilla on ollut sivistysvaltion rakentamisessa tärkeä rooli tiedon jakamisessa.

Kalenteriin tehtiin merkintöjä vuoden kulusta ja muistettavista asioista. Samalla siinä julkaistut artikkelit toimivat ajankohtaisen tiedon lähteenä. Sivistys tuli kaikkien kotiin.

”Kansanvalistusseuran kalenteri oli ennen todella suosittu: siinä oli kalenteri, mutta myös ajankohtaisia asioita. Tehkää itsellenne lupaus, että teette kalenterista aikalaispäiväkirjan. Sitä voi säilyttää pöytälaatikossa ja katsoa joskus myöhemmin, mitä tuli kirjoitettua”, kannustaa Kvs-säätiön valtuuskunnan puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen.

Vahvempi muistijälki ja 150 sanaa sivistyksestä

Tuoreen juhlapainoksen kansien välistä löytyvät vuoden 2024 kalenterisivut, kirjoituskokoelma 150 sanaa sivistyksestä sekä vanhan ajan malliin painetut tervehdykset ja mainokset.

”Kansanvalistusseuran kalenteri 2024 palvelee useampaakin tarkoitusta. Se muistuttaa suomalaisen sivistyksen 150:stä vuodesta ja toimii käyttökalenterina myös omassa ajassamme. Kynällä tehdyt merkinnät jäävät vahvemmin mieleen kuin pelkät sähköiset muistiinpanot”, toteaa Kvs-säätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri.

Tilaa juhlavuoden kalenteri verkkokaupastamme >>

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: