Sivistysvaltion rapautuminen on pysäytettävä turvaamalla vapaan sivistystyön rahoituspohja — Julkilausuma 24.7.2023

Vain muutama sukupolvi sitten Suomi on ollut yksi maailman köyhimmistä maista. Luja usko sivistykseen on kuitenkin rakentanut Suomen yhdeksi menestyneimmistä valtioista.

Vapaalla sivistystyöllä on ollut tässä työssä merkittävä rooli. Kaikilla on ollut mahdollisuus oppia elämässä ja työssä tarvittavia osaamisia. Yhdessä oppiminen on edistänyt aktiivista kansalaisuutta ja rakentanut meistä sivistysvaltion.

Sivistysvaltion riemuvuosi vai suruvuosi?

Vapaan Sivistystyö ry:n (VST ry) puheenjohtaja Björn Wallén kuvasi ansiokkaassa kirjoituksessaan Helsingin Sanomissa (27.6.2023), miten sivistyksen teemavuodesta uhkaa tulla suruvuosi vapaalle sivistystyölle. Wallén viittaa Kansanvalistusseuran tulevaan 150-vuotisjuhlavuoteen sekä Sivistyksen teemavuoteen 2024. Kirjoitus nosti esille huolen sivistysvaltion rapautumisesta, jos vapaan sivistystyön sektorin rahoituspohja viedään.

Huoli on todellinen.

Maailman myllerrys ympärillämme osoittaa, että demokratia ja sivistysvaltio ovat yllättävän hauraita, jos vahvaa perustaa ei ole. Suomi on myös sitoutunut YK:n Agenda2030 kestävän kehityksen ohjelmaan, jonka keskeinen osa on elinikäinen oppiminen. Kestävä kehitys on globaali kohtalonkysymys, ja Suomen tulee olla suunnannäyttäjä.

Sivistys on paras tulevaisuuden turvamme.

150 vuoden aikana rakennettua perintöä ei saa tuhota, vaan vahvistaa: sivistys on paras tulevaisuuden turvamme. Ilman sivistystä emme voi rakentaa demokratiaa ja ratkoa eteemme tulevia haasteita. Onneksi maamme hallituksella ja eduskunnalla on mahdollisuus ehtiä tekemään korjausliikkeet ennen kuin juhlavuodestamme ja Sivistyksen teemavuodesta 2024 tulee suruvuosi.

Kansanvalistusseura sr.

hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri