Skip to Content

Vuoden tiedeartikkelin tunnustus myönnettiin hybridimuodossa. Tieteiden talolla olivat paikalla Päivi Armila (keskellä) sekä toimituskuntalaiset Annika Pastuhov ja Nina Haltia. Ruudulla Mari Käyhkö.

Ajankohtaista

Vuoden tiedeartikkeli pureutuu aikuistuvien nuorten elämään – Aikuiskasvatus palkitsi Mari Käyhkön ja Päivi Armilan

Julkaistu:

Vuoden tiedeartikkelin tunnustus myönnettiin hybridimuodossa. Tieteiden talolla olivat paikalla Päivi Armila (keskellä) sekä toimituskuntalaiset Annika Pastuhov ja Nina Haltia. Ruudulla Mari Käyhkö.

Palkitun tiedeartikkelin tekijät seurasivat Itä-Suomen syrjäseuduilla varttuneita nuoria seitsemän vuotta selvittääkseen, mihin esteisiin he elämässään törmäävät ja miten esteitään ylittävät. Äänessä ovat tutkimukseen osallistuneet nuoret.

Vuoden tiedeartikkelin tunnustuksesta päättävä Aikuiskasvatuksen toimituskunta luonnehtii Mari Käyhkön ja Päivi Armilan artikkelia ”Tasasen paskaa kuuluu”  yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi. Tematiikaltaan ja päätelmiltään se on poikkeuksellisen laadukas ja kiinnostava.

Mari Käyhkö

”Tiedeartikkeli tuo vähän tutkitun ryhmän, syrjäseudun nuorten, kokemuksia pitkältä aikajaksolta yhteiseen tietoisuuteen. Se avaa näkymiä kehkeytyvän aikuisuuden ja elämänongelmien tematiikkaan ja osallistuu tärkeään yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvinvointieroista”, raati perustelee.

Tutkijat osoittavat, että niin sanotuilla tavallistenkin perheiden tavallisilla nuorilla voi olla moninaisia elämänongelmia, eikä maaseutu kasvuympäristönä pelasta ongelmilta. Ongelmat kytkeytyvät yllättävänkin paljon perheeseen, rakkaussuhteisiin ja kamppailuun aikuistumiseen kuuluvia normatiivisia odotuksia vastaan.

Aikuiskasvatus-tiedelehti valottaa tutkimuksen ilmiöitä monitieteisesti. Itä-Suomen yliopistossa työskentelevät Mari Käyhkö ja Päivi Armila ovat sosiologeja, jotka haluavat tuoda asioita yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ratkaistavaksi. Suomenkielinen tiedejulkaisu auttaa tavoittamaan nuorten parissa toimivat ja heidän asioistaan päättävät kasvatuksen ammattilaisista poliitikkoihin.

Nuoret pitävät kiinni koulutuksesta

Aiemmin nuorten ongelmien lähteitä on haettu esimerkiksi koulutusyhteiskunnan nuoruutta hiostavasta luonteesta, työelämää leimaavasta kilpailun ja menestymisen uusliberalistisesta ajanhengestä. Käyhkön ja Armilan tutkimat nuoret ovat kuitenkin pitäneet sitkeästi kiinni koulutuksesta vaikeissakin elämäntilanteissa.

Päivi Armila

Yksi syy on se, että heille koulupaineet, kiusaaminen tai kouluväkivalta eivät olleet ongelmien lähtökohtina. Toinen syy on se, että nuoret ovat sisäistäneet koulutusyhteiskunnan eetoksen.

”Koulutuksesta pidetään kiinni, koska muuta vaihtoehtoa ei heille ole edes opetettu. Koulutuksen sisällöistä he eivät niinkään ole viehättyneet, moni on pettynyt itse asiassa”, tutkijat sanovat.

He peräänkuuluttavatkin koulutukselta joustavuutta: nuoret kaipaavat ymmärrystä valintojensa vaikeuksiin, samoin vaihtoehtoisia opiskelun tapoja.

”Monet ovat vaihtaneet koulutusalaa, keskeyttäneet, aloittaneet alusta, uupuneet tai sairastuneet. Nuorilla on monia asioita elämässä meneillään samalla, kun pitäisi rakentaa tulevaisuutta opintojen kautta.”

Luottamus rakentuu pitkässä tutkimussuhteessa

Tutkimuksen haastatteluaineisto on koottu laadullisessa pitkittäistutkimuksessa seuraamalla seitsemää nuorta seitsemän vuoden ajan. Toimituskunta kiittää Mari Käyhköä ja Päivi Armilaa eettisesti ja metodologisesti herkästä tutkimusotteesta, jolla he pääsevät syvälle nuorten elämään.

Pitkän tutkimusjakson aikana suhde tutkittaviin nuoriin on syventynyt ja luottamus kasvanut. Se on tutkijoille voimavara.

”Nuorten kanssa on puhuttu varsin avoimesti mielenterveyteen, mielen hyvinvointiin, ongelmallisiin ihmissuhteisiin sekä riskialttiisiin elämäntapoihin liittyvistä kokemuksista”, tutkijat kertovat.

He jatkavat samojen nuorten parissa aina vuoteen 2025 asti. Vastaisuudessakin teemat nousevat nuorten itsensä esillä ottamista asioista.

”Nuorten elämä ei ole pelkkää murhetta ja ongelmia, tarkastelemme myös rakkauksia, ystävyyksiä, ilonpitoa ja elämänvalintoja”, palkitut tutkijat sanovat.

Aikuiskasvatuksen vuoden 2022 tiedeartikkeli palkitaan perjantaina 24. helmikuuta kello 15.30 Superlupauksia ja haamututkijoita? Väitöskirjatutkijat yritysyliopiston murroksessa –hybriditapahtumassa. Tunnustus on myönnetty vuodesta 2003 lähtien.

Kuva: Rodion Kutsaiev  / Unsplash

Tutustu palkittuun tiedeartikkeliin

  • Käyhkö, M. & Armila, P. (2022). “Tasasen paskaa kuuluu”. Elämänongelmien kirjoa kehkeytyvässä aikuisuudessa. Aikuiskasvatus, 42(4), 270–285. https://doi.org/10.33336/aik.122114

Aikuiskasvatus

  • on tieteenalansa ainoa kotimainen vertaisarvioitu tiedejulkaisu, jonka kustantavat Kvs-säätiö ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura
  • on luettavissa vapaasti verkossa tuoreeltaan ja koko historialtaan täällä
  • on Helsingin yliopiston aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden palkitsema Vuoden 2019 Aikuiskouluttaja.
  • oli Vuoden 2022 tiedelehti -kilpailun finalisti.

Lisää aiheesta

Lisätiedot

Jaa artikkeli
Back to top