Hyvän elämän eväskori – Arkisivistyksen voimaa pohditaan Kotiseutupäivillä Heurekassa

Alkusyksy on sopiva aika pohtia hyvän elämän eväitä. Ollaan uuden edessä, mutta paljon säilyy myös tuttua ja turvallista. Hyvän elämän eväskoria kootaan perjantaina 30. elokuuta Kotiseutupäivillä Kvs-säätiön järjestämässä keskustelukammarissa.

Keskustelu teemalla Hyvän elämän eväät – arkisivistyksen voima järjestetään Heurekassa Vantaalla klo 13–15.

Keskustelukammarissa tarkastellaan ja oivallutetaan, miten yhteisöt voisivat rakentua arjen teoille. Arkisivistystä lähestytään myös teon sanana ja pohditaan, miten vuorovaikutus ja kohtaamiset johtavat yhdessä oppimisen ja tekemisen iloon.

Tervetuloa mukaan pyyhkimään pölyjä sivistyksen päältä ja hahmottelemaan hyvää tulevaisuutta yhteisöllisesi! Mukana keskustelussa on tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää Sitrasta. Häneltä kuullaan myös avauspuheenvuoro erilaisiin tulevaisuuksiin kurkistamisesta.

Keskustelukammari on osa Sivistyksen teemavuotta 2024 ja sen tuottaa Kansanvalistusseura yhteistyössä Suomen Kotiseutuliiton kanssa. Kotiseutuliitto on Kvs-säätiön koordinoiman teemavuoden kumppani.

”Arjen sivistystyötä parhaimmillaan”

”Olemme erittäin iloisia, että Kotiseutuliitto on yksi Sivistyksen teemavuoden avainkumppaneitamme. Kotiseututyö on arjen sivistystyötä parhaimmillaan”, toteaa Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi

Työpajan tapahtumassa vetää Kvs-säätiön TKI-päällikkö Heidi Kinnunen.

Yhteiskunnan arvot vaikuttavat kaikkeen toimintaamme. Arvojen muuttuessa, myös käsityksemme siitä, millaista tulevaisuutta tavoittelemme, muuttuu. Työpajassamme pureudutaan arjen tekoihin nyt ja tulevaisuudessa. Apuna käytämme Sivistyksen ja oppimisen Tiedekeskus Sopessa luotuja arvopalikoita”, Kinnunen sanoo.

Kotiseutujen kulttuurit kukoistavat

Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Vantaalla 30.8.–1.9.2024. Tapahtuma on Kotiseutuliiton 75-juhlavuoden huipentuma. Se on myös yksi Vantaan 50-vuotisjuhlavuoden päätapahtumia.

Kotiseutupäivät on Kotiseutuliiton vuotuinen päätapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 1949 alkaen eri puolilla Suomea. Kotiseutupäivillä on erinomainen tilaisuus tutustua aitoon paikalliseen kulttuuriperintöön.

Päiville osallistuu tuhansia paikallisia sekä satoja kulttuurialan ammattilaisia ja harrastajia. Kunnat, maakuntien liitot, yhdistykset, aluejärjestöt ja valtakunnalliset järjestöt lähettävät tapahtumaan edustajiaan.

Kaikille avoin ja osallistava Sivistyksen teemavuosi 2024

Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt vuoden 2024 Sivistyksen teemavuodeksi. Se on kaikille avoin tapahtumien vuosi, jonka aikana sivistyksen päältä pyyhitään pölyt.

Tapahtumarikkaan vuoden aikana sivistys tuodaan tähän päivään ja kaikkien arkeen.

Teemavuoden suojelijat ovat presidentti Tarja Halonen sekä Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi. Suojelijat luovat teemavuodelle merkityksellisen perustan, joka ulottuu yli sukupolvien ja yhteiskunnallisten rajapintojen.