Aina-media: Viisikymppistä naista hankala löytää populaarikulttuurista

Keski-ikäinen nainen ei ole suosittu aihe mediassa eikä edes tutkimuksessa. Minne katoaa viittäkymppiä lähestyvä?

Ikäryhmän naiset kuluttavat huomattavasti rahaa kulttuuriin ja esimerkiksi teatteriin, mutta omannäköiset roolihahmot puuttuvat näyttämöiltä.

Myös Suomen Elokuvasäätiön tukipäätökset vahvistavat, että maassa rahoitetaan keski-ikäisten miesten tarinoita, mutta naispääosat ovat kadoksissa.

Kun näyttelijä ja näyttelijäntyön professori Elina Knihtilä laski luvut juhlavuodelta 2017, tulos oli karu: viisikymppisiä naispäähenkilöitä löytyi yksi.

Kattavampaa tutkimusta keski-ikäisten roolijaosta ei ole saatavilla. Aihe on hankala myös alan tutkimukselle, sillä siinä tarkastellaan sekä sukupuolta että ikää.

– Vieläpä keski-ikää, joka on vähän epämääräinen käsite, sanoo mediatutkija Iiris Ruoho.

Aihetta käsitellään Aina-verkkomedian uusimmassa kuplassa, jonka aiheena ovat keski-ikäiset naiset.

Millaisiin rooleihin keski-ikäinen samastuu?

Viisissäkymmenissä naisen elämässä saattaa alkaa uusi vapauden aika, joka voi olla yksi syy siihen, että ikäryhmän naiset katoavat tarinoista.

– Tulee kenties avioeroja, uusia projekteja elämässä, ja saatetaan alkaa elää villimpiä vuosia. Siinä voi irtaantua perinteisistä rooleista ja mennä vastaan totuttua, arvioi Iiris Ruoho.

Tutkija sanoo, että se voi olla vaarallinen ikä kuvata.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on noin 375 000 ikäryhmään 55–64 kuuluvaa naista. Määrä on suuri verrattuna siihen, miten vähän heidän tarinoitaan nähdään.

Knihtilän laskema poikkeus vuodelta 2017 on Inari Niemen ohjaama elokuva Joulumaa, joka kertoo aivan tavallisen, viisikymppisen Helenan elämästä.

Sekä Knihtilä, Niemi että Ruoho jakavat saman toiveen: että tulevaisuudessa keski-ikäisen naisen esittäminen olisi monipuolisempaa, ja rooleissa voisi esiintyä ”ihan vain ihminen”.

– Ei siis pelkkä karikatyyri niin, että ’tämä on nyt keski-ikäinen nainen, jolla on vaihdevuodet’. Ja sitten se juoksee tuolla nuorten miesten perässä. Tai että tämä on hirveä uratykki, joka on uhrannut työlle koko elämänsä, tällainen maho lehmä ja kylmä kalkkuna, Knihtilä lataa.

Lue lisää Aina-verkkomediasta: Naiskuvaa etsimässä.

Ainassa julkaistaan temaattisia juttupaketteja eli kuplia, joilla luodaan dialogia ja tuodaan näkökulmia yhteen. Mediaa kustantaa Suomen vanhin sivistysjärjestö Kansanvalistusseura (KVS).

Aiemmin ilmestyneet kuplat:

1. Sivistyksen asialla
  2. Kielitaidon aivokuva
  3. Kansallisuus ja uudet aatteet
  4. Dialogitaidot puntarissa

Seuraa Ainaa Facebookissa ja Twitterissä.
@AinaVerkkomedia

Lisätietoja: toimituspäällikkö Annu Griñan, 040 7594 532, annu.grinan@kvs.fi