Kansanvalistusseura avaa Suuren sivistyskeskustelun

– Sivistystä tarvitaan, jotta ihmiset osaavat elää sovussa itsensä, luonnon ja toistensa kanssa. Sivistystyö luo pohjaa ehjälle ja vastuulliselle elämäntavalle.

Näin sanoo tietokirjailija Eero Ojanen Souli-verkkomediassa. Hän avaa keskustelun sivistyksen merkityksestä nyt ja tulevaisuudessa.

Koko kansa pääsee osallistumaan keskusteluun perjantaina 26. syyskuuta Helsingin Sanomatalossa. Suuren sivistyskeskustelun teemoja ovat suomalaisten medialukutaito kohujen ja uutisvirran keskellä, tulevaisuuden taidot ja koulutuksen kärkimaan tulevaisuus.

Samalla julkistetaan Eero Ojasen kirjoittama, 140-vuottaan juhlivan Kansanvalistusseuran historiikki Valoa kansalle.

Sivistys on ajaton sana

Kansanvalistusseura tunnetaan verkkoperuskoulun edelläkävijänä, aikuiskoulutusalan julkaisijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana. Se on ollut merkittävä vaikuttaja sivistyksen juurruttamisessa, koulutusjärjestelmän luomisessa ja kansalaisyhteiskunnan rakentamisessa.

– Sivistys ei ole vanhentunut sanana eikä ideana. Kukin sivistystyötä tekevä antaa sille sisällön omalla työllään, maan vanhimman sivistysjärjestön historian kirjoittanut Ojanen sanoo.

Suuri sivistyskeskustelu pidetään perjantaina 26. syyskuuta kello 13–16 Sanomatalolla. Tilaisuuden järjestävät Kansanvalistusseura ja Helsingin Sanomat. Sen juontaa kulttuuritoimituksen esimies Jaakko Lyytinen.