Kansanvalistusseuran (KVS) sivistyspalkinto 2019 Helsingin rantaviivoja siivoavalle SATAKOLKYT-hankkeelle

Helsinkiläisten SATAKOLKYT-yhteishanke saa Kansanvalistusseuran (KVS) vuoden 2019 sivistyspalkinnon. Hanke kannustaa kaupunkilaisia talkoisiin Helsingin rantaviivan puhdistamiseksi. Palkinto luovutetaan pe 15.11. klo 14.

SATAKOLKYT on tuonut Kansanvalistusseuran edistämää arkisivistystä käytäntöön ja innostanut jo 2 500 helsinkiläistä toimimaan yhdessä ympäristön hyväksi.

Helsinkiä ympäröi 130 kilometriä Itämeren rantaviivaa, jota talkoot pyrkii puhdistamaan roskasta. Hanke kutsuu kansalaisia yhdistämään voimansa kaikille avoimissa siivoustempauksissa ja järjestää rantaretkiä koululaisille.

Piristysruiske ilmastoahdistusta vastaan

Vuosina 2019−2021 järjestettävässä yhteishankkeessa ovat mukana Helsingin kaupungin nuorisopalvelut, Pääkaupunkiseudun Partiolaiset, Helsingin Vihreät Nuoret, Helsingin 4H-yhdistys ja Helsingin NNKY.

Idea on lähtenyt helsinkiläisiltä nuorilta, jotka ovat huolissaan ympäristön roskaantumisesta.

– Kaikenikäisten kaupunkilaisten innostus rantojen siivoamiseen ja myös tämä palkitseminen ovat osoituksia, ettei ympäristöhuoli ole vain nuorten asia. Yhteisöllisyys tekee ympäristön puolesta toimimisesta selvästi motivoivampaa ja merkityksellisempää, sanoo hankekoordinaattori Eeva Puustjärvi.

Kansanvalistusseuran toimitusjohtaja Lauri Tuomi kiittelee toimijoita edistyksellisestä aktiivisuudesta. Hanke muun muassa vaikuttaa aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja viestii ympäristönsuojelusta innostavasti.

– SATAKOLKYT on toiminut piristysruiskeena ympäristöahdistukseen. Kekseliään karttapalvelun avulla kansalaiset voivat seurata työn tuloksia eli rantojen puhdistumista reaaliajassa ja suunnata kohteisiin, joissa siivottavaa vielä riittää, Tuomi sanoo.

Siivoustalkoot ovat saaneet mukaan lukuisia tahoja kouluista yrityksiin. Kesäkuussa myös Kansanvalistusseura liittyi talkoisiin, kun henkilöstö raivasi Hietalahden uimarannan ympäristöä roskasta osana virkistyspäivää.

Ympäristöstä huolehtiminen on arkisivistystä parhaimmillaan

Kansanvalistusseura toivoo sivistyspalkinnon kannustavan myös muita SATAKOLKYT-hankkeen kaltaiseen esimerkilliseen ja innostavaan työhön ympäristön ja arkisivistyksen hyväksi.

Vuotuisesta sivistyspalkinnosta päättää Kansanvalistusseuran hallitus. Sen mukaan palkittava hanke on erinomainen esimerkki yhdessä oppimisesta.

Palkitsemisperusteiden mukaan kansalaisten yhteen tuominen ympäristön hyväksi on juuri sellaista arkisivistystä, jota tarvitsemme tulevaisuudessa. KVS:lle arkisivistys tarkoittaa yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstämme ja toisistamme.

Kansanvalistusseura sr. on maan vanhin, sitoutumaton sivistysjärjestö. Se on perustettu vuonna 1874.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Lauri Tuomi, Kansanvalistusseura, lauri.tuomi(a)kvs.fi, 050 476 9977
viestintäpäällikkö Annu Griñan, Kansanvalistusseura, annu.grinan(a)kvs.fi, 040 7594 532