Toimitusjohtaja Lauri Tuomi, Kvs-säätiö. Kuva: Jukka Rapo

Lauri Tuomi Suomen edustajaksi EAEAn hallitukseen – Aikuiskoulutus on keskeinen keino koronapandemiasta elpymiseen

Toimitusjohtaja Lauri Tuomi, Kvs-säätiö. Kuva: Jukka Rapo

Kvs-säätiön toimitusjohtaja KTT Lauri Tuomi edustaa Euroopan aikuiskoulutusjärjestön hallituksessa Suomea ja suomalaisia vapaan sivistystyön järjestöjä. European Association for the Education of Adults (EAEA) on aikuiskoulutuksen edunvalvoja ja kansalaisyhteiskunnan edustaja EU:n toimielimissä.

EAEA järjesti vuosikokouksen 23. kesäkuuta 2021. Kokouksessa valittiin uusi puheenjohtaja ja hallitus kaksivuotiselle toimikaudelle. Lauri Tuomi valittiin 12-henkiseen hallitukseen Vapaan Sivistystyön yhteisjärjestön (VST) ehdokkaana.

”Aikuisten perustaitojen puute, elinikäisen oppimisen saavutettavuus, digitalisaatio, ilmastomuutoksen torjuminen ja demokratiavaje ovat yhteisiä haasteitamme Euroopassa. Elinikäinen oppimisen kehittäminen on yksi parhaimpia keinoja koronapandemiasta elpymiseen. Oppiminen kaikkina ikäkausina edistää hyvinvointia. Näen, että EAEA voi olla näissä teemoissa vahvempi vaikuttaja myös globaalisti”, toteaa Lauri Tuomi.

Suomea ja pohjoismaita arvostetaan hyvinvoinnin mallimaina

”EAEA on merkittävä toimija aikuiskoulutuksen eurooppalaisen yhteistyön edistäjänä. Tästä syystä on tärkeä olla vaikuttamassa järjestön toimintaan hallitustyön kautta. Onnitteluni Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomelle valinnasta”, toteaa kansliapäällikkö Anita Lehikoinen opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

EAEAn jäsenmaat arvostavat Suomea ja pohjoismaita sivistyksen ja hyvinvoinnin mallimaina. Tuomi tuo EAEAhan kokemuksensa elinikäisen ja jatkuvan oppimisen edistämisestä, koulutuspolitiikasta, kansainvälisestä koulutusyhteistyöstä ja strategisesta kehittämisestä.

Euroopan aikuiskoulutusjärjestön viestintäyksikkö sijaitsee Suomessa osana Kvs-säätiötä. Sen toimintaan saadaan avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Kvs-säätiö edistää arkisvistystä ja yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstä ja toisistamme.

Lisätietoja:
Annu Griñan
viestintäpäällikkö, Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)
040 7594 532, annu.grinan(a)kvs.fi

Lauri Tuomi
KTT, toimitusjohtaja, Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)
050 476 9977, lauri.tuomi(a)kvs.fi

Euroopan aikuiskoulutusjärjestö, European Association for the Education of Adults (EAEA) on aikuiskoulutuksen sekä elinikäisen oppimisen edunvalvoja Euroopassa. Sen ydintehtävänä on Euroopan unionin päätöksentekoon vaikuttaminen ja aikuiskoulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä toimivien järjestöjen yhteistyön kehittäminen. Se toimii noin 60 miljoonan aikuisoppijan aseman ja oppimisen tasa-arvon edistäjänä 124 jäsenorganisaation voimin yhteensä 43 maassa. Vapaan Sivistystyön Yhteisjärjestö ry:n (VST) kautta EAEA:ssa ovat edustettuina suomalaiset sivistysjärjestöt. EAEA:n Helsingin viestintäyksikkö toimii Kansanvalistusseurassa (KVS). Kansanvalistusseura sr. (KVS) on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sivistysjärjestö, aikuiskoulutuksen asiantuntija ja palvelujen tuottaja.

Kuva: Jukka Rapo