Valtakunnallinen Sivistysviikko 2024 nostaa esille vapaan sivistystyön moninaisuuden

Valtakunnallista Sivistysviikkoa vietetään jälleen toukokuussa. Viikon aikana vapaa sivistystyö saa näkyvyyttä erilaisten tapahtumien voimin.

Sivistysviikon teemana on tänä vuonna vapaan sivistystyön moninaisuus. Sivistysviikkoa vietetään 6.-12. toukokuuta 2024.

Sivistysviikko-tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2022 Sitran Sivistys+ -hankkeen yhteydessä. Tänä vuonna viikko on myös osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää valtakunnallista Sivistyksen teemavuotta 2024.

Tapahtumaviikon koordinaatiovastuu kiertää vuosittain. Vuoden 2024 koordinoiva järjestö on Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö).

Toteuttajina kuusi järjestöä

Sivistysviikon aikana järjestetään monenlaisia tapahtumia, jotka julkaistaan sivistysviikko.fi-verkkosivulla. Tarkempia tapahtumatietoja kannattaa vielä tarkistaa järjestäjien omilta sivuilta.

Sivistysviikon toteuttaa järjestäjäverkko, jossa ovat mukana Kvs-säätiö, Fingo ry, Kansalaisfoorumi, Opintokeskus Sivis, Svenska Folkskolans Vänner ja Vapaa Sivistystyö ry.

Sivistysviikkoa voi seurata somessa tunnisteella #sivistysviikko.

Kalenterit kokoavat tapahtumia

Sivistysviikko on avoin foorumi kaikille vapaan sivistystyön toimijoille. Ne voivat saada tapahtumalleen lisää näkyvyyttä hakemalla mukaan Sivistysviikon kalenteriin.

Sekä Sivistysviikon että Sivistyksen teemavuoden 2024 tapahtumakalenteriin voi hakea täyttämällä hakulomake teemavuoden kalenterissa osoitteessa sivistys.fi. Hakulomakkeen tietoihin kannattaa merkitä, että tapahtuma on myös osa Sivistysviikkoa. Näin tapahtuma pääsee osaksi sekä Sivistyksen teemavuoden että Sivistysviikon tapahtumakalenteria.

Mitä vapaa sivistystyö on?

Vapaan sivistystyön piiriin kuuluu monenlaisia koulutukseen ja oppimiseen liittyviä aktiviteetteja, jotka ulottuvat virallisen koulutusjärjestelmän ulkopuolelle. Se voi sisältää esimerkiksi kansalaisopistojen kursseja, työväenopistojen tarjontaa, harrastuspiirejä, luentosarjoja, kesäyliopistoja ja monia muita vastaavia toimintoja.

Vapaa sivistystyö edistää elinikäistä oppimista, tasa-arvoa, yhteisöllisyyttä ja uusien taitojen oppimista. Se voi parantaa osallistujien työllistymismahdollisuuksia ja tarjota tilaisuuksia tutustua erilaisiin kulttuureihin, taiteisiin ja perinteisiin.

Sivistyksen teemavuotta ja Sivistysviikkoa 2024 koordinoiva Kvs-säätiö viettää tänä vuonna 150-vuotisjuhliaan. Kvs-säätiö on maan vanhin sivistyssäätiö.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Elina Heiskanen, p. 040 7594 532, elina.heiskanen(a)kvs.fi

Kuva: iStock. Kuvakäsittely: Kvs-säätiö.