Souli: Tuntiopettaja kaipaa vakityötä

Se, että miljoona suomalaista voi joka vuosi oppia uutta kansalaisopistoissa, kesäyliopistoissa ja muissa vapaan sivistystyön oppilaitoksissa, on paljolti tuntiopettajien ansiota.

Määräaikaisia tuntiopettajia on vapaassa sivistystyössä jopa 40 000, arvioi Opetusalan ammattijärjestö (OAJ). Heitä yhdistää huoli tulevaisuudesta: seuraavan vuoden töistä ei ole takeita.

Opetus on tuntiopettajien varassa

Ilman tuntiopettajia eivät kansalaisopistot pystyisi opetustaan järjestämään, sillä vakinainen henkilökunta on pieni: rehtori, toimistosihteeri ja kahdesta seitsemään päätoimista opettajaa. Tuntiopettajia voi olla satoja. He ovat oppiaineensa asiantuntijoita, kuten tutkijoita tai taiteilijoita.

Tuntiopettaja saa palkkansa pitämistään oppitunneista, ei opetuksen valmistelusta.

− Elämä on henkisesti rikasta mutta aineellisesti köyhää, kuvaa Helsingin työväenopistossa luennoiva arkeologi Eero Muurimäki tuntiopettajan arkea.

Työ on säännöllisesti katkolla

Pätkätyöläisen pesti on katkolla, kun lukukausi tai -vuosi vaihtuu. Työsopimus uusitaan, jos ryhmässä on riittävästi opiskelijoita. Vastikään selvisi, että eräs työväenopisto oli ketjuttanut teatteri-ilmaisun opettajan työsuhdetta 22 kertaa 12 vuoden aikana. Hovioikeus piti ratkaisua perusteltuna, OAJ ei.

Aikuisopettajien liitto (AKOL) ajaa tuntiopettajille vakinaisia työsuhteita.

− Niitä, joiden määräaikaiset työsopimukset on uusittu 20−30 lukuvuotta peräkkäin, on jopa muutama tuhat. Monet ovat kelpoisia ja opettavat yli 20 viikkotuntia, joten työ on pysyväisluontoinen, vaikka työkausi ei olekaan ympärivuotinen, varapuheenjohtaja Merja Kittelä sanoo.

Vakinaistaminen parantaa laatua

Edelläkävijöihin kuuluu useita kuntia palveleva Pirkan opisto, joka vakinaistaa parikymmentä taiteen perusopetuksen opettajaansa. Opistossa uskotaan, että jatkuvuus parantaa opetuksen laatua, ja sen myötä oppilaitoksen status vahvistuu.

− Alallemme on paljon pätkätöitä, minkä vuoksi opettajat liikkuvat oppilaitoksesta toiseen. Vakinaistaminen on hieno pyrkimys vakiinnuttaa opettajakuntaa ja luoda jatkumoa opetukseen, suunnitteleva tuntiopettaja Tuuli Kallio sanoo.

Oppivan elämäntavan Souli-verkkomedia kokosi juttupaketin tuntiopettajista.

Lue jutut Soulista:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690