Souli: Vapaaehtoiset ovat kotouttamisen välttämätön voimavara

Vapaaehtoisten apua tarvitaan, jotta turvapaikanhakija pääsee heti vastaanottokeskuksessa opiskelemaan suomen kieltä ja kulttuuria. Muuten odotusaika on puoli vuotta.

Kielitaito karttuu yhdessä lukemalla

Samaan aikaan, kun hallitus tiukentaa linjaa turvapaikanhakijoista, tuhannet vapaaehtoiset antavat aikaansa auttaakseen tulijoita kotoutumisen alkuun.

Yksi heistä on Maija-Liisa Mäkeläinen, joka koordinoi Luetaan yhdessä -verkoston opintoryhmiä Pasilan Asukastalolla Helsingissä.

− Teen työtä, jota taatusti tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa, sillä pakolaisuus on pysyvä ilmiö. Kielitaidon oppiminen on maahanmuuttajalle avain yhteiskuntaan, mutta yhtä tärkeä on tavata muita samassa tilanteessa olevia, hän sanoo oppimisen median Soulin haastattelussa.

Verkosto perustettiin vuonna 2004 lukutaidottomille maahanmuuttajanaisille. Heitä on joukossa yhä, mutta kiihtyneen muuttoaallon myötä miehillekin on luotu omia ryhmiä.

Vapaaehtoisten opettajien ansiosta vastaanottokeskustenkin asukkaat voivat opiskella kieltä ja kulttuuria. Tavanomaiseen kotoutumiskoulutukseen pääsee vasta puolen vuoden kuluttua saatuaan statuksen, jonka turvin voi jäädä maahan.

Tanssi onnistuu ilman yhteistä kieltä

Myös vapaan sivistystyön oppilaitoksilla, kuten kansalaisopistoilla ja kansanopistoilla, on kiinnostusta alkuvaiheen kotouttamiseen yhdessä vapaaehtoisten kanssa, järjestäväthän ne muutakin kotouttamiskoulutusta. Viime vuonna vapaan sivistystyön oppilaitoksissa opiskeli 60 000 maahanmuuttajaa.

Itä-Suomen yliopiston Opinsaunassa kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijat ideoivat vapaan sivistystyön toimintaa, jossa tulijat ja kantaväestö oppivat yhdessä ja toisiltaan.

− Tanssi, musiikki ja ruoka eivät edes vaadi yhteistä kieltä. Turvapaikanhakijat voivat toimia myös itse kouluttajina omilla osaamisalueillaan, vaikkapa kokki- tai puutyökursseilla, käsityöpiireissä tai musiikkiopinnoissa, hanketta ideoinut professori Jyri Manninen sanoo.

Lue Soulista, mitä muuta vapaaehtoiset tekevät kotouttaakseen turvapaikanhakijoita:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690