Suomen vanhin sivistyssäätiö, Kansanvalistusseura, täyttää tänään 150 vuotta

Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö) juhlii 150 vuoden mittaista historiaansa. Kaikille avoimen kansansivistystä edistävän organisaation perustamiskokous järjestettiin 12. kesäkuuta 1874 Jyväskylässä.

Juhlavuonnaan Kvs-säätiö koordinoi laajan yhteiskunnallisen vaikuttajajoukon kanssa Sivistyksen teemavuotta, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämä kaikille avoin tapahtumien vuosi Suomessa ja ulkomailla. Samalla suomalaista dynaamista sivistyskäsitystä tehdään tunnetuksi myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Teemavuoden suojelijat ovat presidentti Tarja Halonen ja nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry.

Arkisivistyksen peloton puolustaja

Kvs-säätiö on kasvanut ja kehittynyt elinikäisen oppimisen, aikuiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön asiantuntijaksi, joka toimii myös Suomen rajojen ulkopuolella.

”Näiden 150:n vuoden aikana Suomi on kehittynyt yhdestä maailman köyhimmistä maista yhdeksi menestyneimmistä valtiosta. Taustalla on ollut vahva usko sivistykseen ja elinikäiseen oppimiseen”, sanoo Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Säätiö on keskittynyt erityisesti arkisivistykseen. Arkisivistys on yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstä ja toisistamme. Asenteena toiminnassaan Kvs-säätiöllä on sivistyksen peloton puolustaminen.

”Sivistys ja uuden oppiminen on myös Suomen ja koko maailman tulevaisuuden perusta. Sitä vaalikaamme ja varjelkaamme”, tiivistää Kvs-säätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri.

Kansainvälinen kumppanuusverkosto

Kvs-säätiö kehittää elinikäisen oppimisen ratkaisuja yhdessä kotimaisen ja globaalin kumppaniverkostonsa kanssa ja toimii vuorovaikutteisesti tietoon perustuen. Kumppanuuksiensa kautta Kvs-säätiö kehittää muun muassa mobiilietäopetusta Afganistanissa.

Paraikaa Helsingissä on koolla merkittävä joukko globaaleja aikuiskoulutuksen asiantuntijoita ja vaikuttajia, kun Kvs-säätiö isännöi EAEA:n (European Association for the Education of Adults) ja ICAE:n (International Council for Adulta Education) konferensseja.

Kvs-säätiön toiminnan ytimessä ovat oppiminen, innovaatiot ja vaikuttaminen

Säätiö vastaa Etelä-Helsingin kansalaisopiston ja ulkosuomalaisten lasten Etäkoulu Kulkurin toiminnasta. Kvs-säätiö kehittää erilaisissa hankkeissa uusia toimintamalleja ja innovaatioita. Kaikki hankkeissa luodut työkalut ovat vapaasti kaikkien saatavilla ja käytettävissä.

Säätiön apurahojen turvin perusopetuksen opettajat voivat ylläpitää ammattitaitoaan ja oppilaat saada tukea opintielle.

Kvs-säätiön tuottama sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi tekee dynaamista suomalaista sivistyskäsitystä näkyväksi Helsingin Museokadun näyttelytilassa ja pop up -kiertueella eri puolilla Suomea.

Osana vaikuttamistyötään Kvs-säätiö julkaisee kahta kaikille avointa oppimisen mediaa: vertaisarvioitua Aikuiskasvatus-tiedelehteä ja englanninkielistä aikuiskoulutuksen mediaa ELM Magazinea. Lisäksi Kvs-säätiö vastaa Euroopan aikuiskoulutusjärjestön EAEA:n (European Association for the Education of Adults) viestinnästä.