Turun avoimissa Terveyskahviloissa pohditaan, mikä on terveellistä

Ketä kuunnella, kun tarvitsee luotettavaa tietoa terveydestä?

Terveysaiheet koskettavat kaikkia kansalaisia ja herättävät voimakkaita mielipiteitä, mutta tiedon ja huuhaan erottaminen voi olla vaikeaa.

Kahdessa Turussa järjestettävässä Terveyskahvilassa terveydestä keskustellaan avoimessa ja luottavaisessa hengessä. Tarkoituksena on kuulla ja ymmärtää erilaisia näkökulmia terveysaiheisiin.

Terveyskahvilat Turussa:

Ke 30.1 klo 17-20
Panimoravintola Koulu
Eerikinkatu 18, Turku

To 28.2 klo 17-20
Me-talo, Hövelin palvelukeskus
Hyrköistentie 26, Turku

Tilaisuuksiin ovat kaikki tervetulleita. Tasa-arvoisen ja luottamuksellisen ilmapiirin synnyttämiseksi tilaisuudet käydään Sitran kehittämän Erätauko-nimisen dialogi-menetelmän avulla.

Keskustelut ovat maksuttomia ja kumpaankin mahtuu 40 henkilöä.

Paikalla lääkäreitä ja lääketieteen opiskelijoita

Terveyskahvilat järjestää sitoutumaton sivistysjärjestö Kansanvalistusseura (KVS) yhdessä Lääkärin sosiaalinen vastuu -järjestön (LSV) ja lääketieteen opiskelijoiden perustaman Vastalääke-yhdistyksen kanssa.

Paikalla keskustelemassa on myös lääkäreitä ja lääketieteen opiskelijoita.

Syksyllä 2018 alkanut järjestöjen yhteinen hanke lisää dialogia asiantuntijoiden ja kansalaisten välille. Lääketieteen opiskelijat ovat kouluttautuneet kansantajuistamaan faktoihin perustuvaa tietoa ja harjoitelleet potilaiden kohtaamista ja kuuntelemista. Terveyskahvilat ovat osa hankkeen koulutusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa hanketta toteuttavat KVS:n kanssa yhteistyössä Vastalääke ry, Lääkärin Sosiaalinen Vastuu ry. sekä professori Juhani Knuuti.

Kouluttajina hankkeessa toimivat lisäksi Tiedetoimittajain liiton pääsihteeri Ulla Järvi, tiedetoimittaja, työelämäprofessori Tiina Raevaara, toimittaja-kirjailija Marketta Rentola, jatietokirjailija Markus Neuvonen.

Lisätietoja
Anne Tastula, hankesuunnittelija, Kansanvalistusseura, anne.tastula@kvs.fi, 040 152 3830
Tatu Han, puheenjohtaja, Vastalääke ry., puheenjohtaja@vastalaake.fi, 040 7491098