Tutkittua tietoa ja tositarinoita ulkosuomalaisuudesta Perhe maailmalla -podcastissa

Suunnitteletko muuttoa ulkomaille? Oletko ulkosuomalainen? Harkitsetko paluumuuttoa? Kiinnostaako sinua ulkosuomalaisuus ilmiönä?

Ulkosuomalaisuutta ja ulkosuomalaisia koskettavia aiheita avataan tutkijan näkökulmasta sekä kokemusasiantuntijan tarinan kautta neliosaisen Perhe maailmalla -podcastin jokaisessa jaksossa.

Ensimmäinen jakso julkaistaan 18.11.2021 Jaksot ilmestyvät torstaisin, viikon välein. Podcast on kuunneltavissa Spotifyssa.

–  Toivon, että kuulijoille välittyy sama mukava tunnelma, joka on vallinnut haastatteluissa. Podcastin tekeminen on ollut pienistä teknisistä haasteista huolimatta eri innostavaa, sanoo podcastin toimittaja Elina Välimäki.

Podcastin tuottaa STEA:n rahoittama Kvs-säätiön ja Suomi-Seura ry:n yhteistyöprojekti Perhe maailmalla.

Perhe maailmalla -projektin kuluessa on havaittu, että perhemuotojen ja asuinpaikkojen erilaisuudesta huolimatta ulkosuomalaisia arjessa mietityttävät aiheet ovat hyvin samantyyppisiä: kulttuurierot, kielitaito ja sopeutuminen, parisuhteen ja perheenjäsenten hyvinvointi, äidinkielen ja oman kulttuurin ylläpito, ulkosuomalaisen identiteetti ja yksinäisyys. Kotimaahan saapuessa voi puolestaan yllättää paluusokki. Nämä kaikki teemat nousevat esiin myös podcastissa.

– Podcastin kuunteleminen kannattaa, koska se tarjoaa samaistumispintaa, mutta myös antaa näkökulmaa suurien valintojen tekemiseen, elämänmuutoksiin ja ulkomailla elämiseen niillekin, joita ulkosuomalaisuus ei omakohtaisesti kosketa. Tai ei kosketa vielä. Sarjaa kuunnellessa voi nimittäin herätä innostus ihan uusiin suunnitelmiin!

Toimittaja Elina Välimäellä on myös omakohtaista kokemusta ulkosuomalaisuudesta.

– Taustatyö ja haastattelut ovat synnyttäneet uusia oivalluksia sekä kiinnostusta kuulla aiheista ja ihmisten elämänkulusta enemmän ja vielä enemmän. Luontainen uteliaisuuteni erilaisia elämäntapoja ja ihmisiä kohtaan on päässyt loistamaan!

Tukea ja tietoa myös blogissa

Perhe maailmalla -projekti on toteuttanut yhteistyökumppanien kanssa esimerkiksi erilliswebinaareja, verkkotilaisuuksien sarjan otsikolla Kysy asiantuntijalta sekä teemallisia, vertaistuellisia verkkokeskusteluja.

Projektiblogissa on julkaistu marraskuusta 2019 alkaen ulkosuomalaisuuteen sekä lähtö- ja paluumuuttoon liittyviä monentyyppisiä sisältöjä.

Kolumnistit käsittelevät arjen ilmiöitä ulkosuomalaisen näkökulmasta, Tositarinoita-otsikko kokoaa ulkosuomalaisten vertaisasiantuntijoiden henkilökohtaisia tarinoita ja Paluumuuttajan vuosi -sarja seuraa Suomeen parinkymmenen vuoden poissaolon jälkeen muuttaneen Jennyn kokemuksia. Projektiblogista löytyvät lisäksi mm. Kysy asiantuntijalta -verkkotilaisuuksien sisältökoosteet ja Lapsiperheenä maailmalla -webinaarisarjan tallenteet.

Perhe maailmalla -projekti päättyy vuoden 2021 lopussa. Verkkosivusto ja blogi siirtyvät osaksi Suomi-Seura ry:n neuvontapalveluja.

Perhe maailmalla -podcast

18.11.2021: Jalat kahdessa maassa. (Kulttuurierot) sosiaalikuraattori Saara Mughal, Merimieskirkko; kokemusasiantuntijana Kanadaan muuttanut Siru.

25.11.2021: Yksin, yhdessä. (Kuuluminen ja kuulumattomuus.) Kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen perehtynyt kouluttaja Hanna Guyot; kokemusasiantuntijana Espanjassa asuva Elisa.

2.12.2021: Elämäntapana muutos. (Parisuhteen ja perheenjäsenten hyvinvointi ja sen tukeminen.) Kahden kulttuurin perheiden asiantuntijajärjestö Familia ry:n Hanna Kinnunen; kokemusasiantuntijana puolisonsa työn vuoksi useissa eri maissa asunut Anna.

9.12.2021: Palata, sopeutua. (Ajatus paluusta jo lähdössä.) Tutkija, opettaja Katja Keisala; kokemusasiantuntijana tuore paluumuuttaja Elina.

Podcastin löydät täältä

Lisätietoja: perhemaailmalla.fi