Skip to Content

#Vertaisarvioin-kampanja

#Vertaisarvioin teki näkyväksi käsikirjoitusten arvioijien työtä tiedeyhteisön viestintäkanavissa ja tapahtumissa. Kampanja sai mukaansa laajan joukon tiedejulkaisuja, tieteellisiä seuroja ja tutkimuslaitoksia.

Suomen tiedekustantajien liitto tilasi Kvs-säätiöltä #Vertaisarvioin-kampanjan, joka näkyi kevään 2025 tiedeyhteisön julkaisuissa, viestintäkanavissa ja tapahtumissa. Kampanja herätti kiinnostusta myös kansainvälisesti oivaltavana tiedeviestinnän konseptina. Siinä kehitettyä konseptia voidaan hyödyntää muiden sisältöjen kampanjoinnissa.

Oivallukset

  • Kohderyhmittäin määritellyt tavoitteet auttavat kirkastamaan viestin.
  • Yhteiset kampanjaviestit pitävät kampanjan ruodussaan.
  • Yhtenäinen visuaalinen vahvistaa kampanjan viestejä.
  • Valmiit, helppokäyttöiset ja selkeästi ohjeistetut materiaalit sekä briiffaukset laskevat kampanjoinnin kynnystä ja tarjoavat osallistujille yhdenvertaiset osallistumisen mahdollisuudet.
  • Yhteiset tapahtumat vahvistavat vuorovaikutusta ja vievät viestiä sidosryhmiin.
  • Kampanja vaatii jälkimarkkinointia, jota tukee sitä varten suunniteltu, kampanjan viestejä toistava materiaali.

Tavoitteet

  • Tutkijat saavat vertaistukea, näkyvyyttä ja arvostusta työlleen tutkimuksen laadunvarmistajina.
  • Yliopistopäättäjät saavat ymmärrystä käyttää omaa valtaansa tilanteen parantamiseksi.
  • Koulutuspoliitikot saavat tietoa ja ymmärrystä tutkimuksen aseman vahvistamiseen yhteiskunnassa.
  • Tutkimuksesta kiinnostuneet kansalaiset saavat laajempaa ymmärrystä tutkimustyön monitasoisuudesta.

Viestit

  • Vertaisarvioinnin on oltava tutkijaa meritoivaa työtä.
  • Tiedettä ei ole ilman vertaisarviointia.
  • Tiede perustuu yhteisön tekemään vertaisarviointiin.
  • Vertaisarviointi on joukkoistamista vertaansa vailla.
  • Slogan: ”Tiedettä ei ole ilman vertaisarviointia. Siksi #Vertaisarvioin.”

Toteutus

Kampanjalla oli omat sosiaalisen median tilit Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi se näkyi tilaajan ja toteuttajan viestintätakanavissa sekä tiedeyhteisön julkaisuissa, viestintäkanavissa ja tapahtumissa julkaisuina.

#Vertaisarvioin-kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnitellut graafikko Pekka Piippo. Tunnus symboloi palautteen antamista ja vastaanottamista.

Materiaalipakettiin kuuluivat logot ja canva-somepohjat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi opastuksineen. Kampanjatunnus symboloi palautteen antamista ja vastaanottamista. Osallistujat saivat materiaalin maksutta, ja sen käyttöön opastettiin alkukevään webinaareissa.

Kampanjan avasivat eturivin tutkijoiden haastattelut, joissa tutkailtiin vertaisarviointia eri positioista ja eri tieteenalojen näkökulmista. Ne julkaistiin Kvs-säätiön verkkosivuilla ja kampanjan viestintäkanavissa sekä osallistujien omissa viestintäkanavissa.

Sosiaalisen median julkaisut merkittiin tunnisteilla #vertaisarvioin, #sivistys, #tiedekustantajat ja #TieteestäSivistykseksi.

Kampanja päättyi Tieteentekijöiden ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) kanssa järjestettyyn hybridimuotoiseen aamukahvitilaisuuteen tutkijoille ja tiedetoimittajille. Markkinointimateriaaliksi tuotetut, kampanjan ilmettä hyödyntävät niittykukkien siemenpussit, vahvistavat kampanjan viestejä tiedeyhteisössä ja sidosryhmissä.

Osallistujilta kerätty palaute hyödynnettiin raportoinnissa, jälkimarkkinoinnissa ja konseptin kehittämisessä.

Tulokset

#Vertaisarvioin tarjosi tutkijoille vertaistukea, näkyvyyttä ja arvostusta tutkimuksen laadunvarmistajina. Se lisäsi tiedeyhteisön jäsenten yhteisöllisyyttä sekä yhdenvertaisuutta antamalla kaikille samat mahdollisuudet esilläoloon ja verkostoitumiseen.

Vertaiset arvioimassa -aamukahvit yhdisti toukokuussa tutkijat ja tiedetoimittajat. Kuvassa takarivistä vasemmalta lukien Mikko Pelttari, Pauliina Raento, Ulla Järvi, Johanna Vuorelta ja Tuomas Forsberg. Kuva Suvi Ruotsi / Kvs-säätiö.

Kampanja nosti esiin tutkijoiden talkootyötä, akateemista kodinhoitotyötä ja avata yleisölle tieteellisen vertaisarvioinnin merkitystä.

Tiedejulkaisut saivat näkyvyyttä, ja tiedejulkaiseminen nosti profiiliaan.

”Materiaalista saimme aineista pääkirjoitukseen sekä jaettavaa somen tarinoihin. Kampanjasta ja sen aineistoista keskusteltiin lehden toimituskunnassa, se motivoi myös toimitustyötä”, osallistuja kertoi.

Helppokäyttöinen, ilmeeltään yhtenäinen kampanjamateriaali ja selkeä ohjeistus laskivat kampanjaan osallistumisen kynnystä ja vahvistivat yhteistä viestiä. Ilmettä pidettiin raikkaana, hyödyllisenä, hyvänä ja selkeänä.

Kampanjan kasvojen haastattelut

Esimerkkejä osallistuneiden kampanjatuotoksista

Back to top