Kahden kansan välissä

”Hijabtrendit vaihtuvat sesonkien mukaan”

Päivi Korpela oppi Birzeitin yliopiston opiskelijoilta, että juuri nyt trenditietoinen sitoo huiviinsa otsalle kolmion muotoisen taitteen.

Kansanvalistusseuran mediakoulutushankkeen kouluttajat raportoivat Palestiinasta sanoin, kuvin ja videoin.

Kukkia, kuvioita, värejä vai yksinkertaista tyylikkyyttä?

Birzeitin yliopiston opiskelijat valitsevat aamuisin vaatteiden jatkoksi tyyliin sopivan huivin, hijabin, jolla musliminaiset peittävät pään ja kaulan alueen. Monelle huivi on yhtä tärkeä osa asukokonaisuutta kuin vaatteetkin. [laatikko]

Muotibloggaajat näyttävät mallia

Shahd, Renad, Reem ja Rihan nauttivat loppusyksyn aurinkoisesta päivästä viestinnän laitoksen pihalla ja innostuvat kertomaan hijabeistaan. He kertovat, että huivi valitaan yhdessä muiden vaatteiden kanssa. Kokonaisuuden tulee olla tasapainossa.

Palestiinalaisnaiset seuraavat tarkasti paikallisia muotibloggaajia, joilla on keskeinen rooli uusien tyylien luomisessa. Myös siskoilta, kavereilta sekä muilta opiskelijoilta otetaan vaikutteita ja hijabeista käydään vilkasta keskustelua.

Kansainvälisillä merkeillä on kauniita huiveja, mutta niitä on Palestiinassa miehityksen vuoksi vähän myynnissä, tai ne ovat todella kalliita.

Trendit vaihtuvat sesonkien mukaan, ja kesällä suositaan keveämpiä värejä ja materiaaleja kuin talvella. Birzeitissa jututetut naiset kertovat seuraavansa huivitrendejä erityisesti Instagramissa.

Humanistisen tiedekunnan portailla istuvat Ayah ja Yara kertovat valitsevansa hijabin tilanteen mukaan. Arkisin tyyli on yksinkertaisempaa, mutta juhliin he valitsevat näyttäviä kuoseja ja glitteriä.

Nuoret naiset ovat pukeutuneet farkkuihin ja tennareihin − he ovat hijabiin vapaammin suhtautuvista perheistä ja saavat itse päättää sen käytöstä. Kumpikin pitää huivia kuitenkin tärkeänä osana uskontoa ja kulttuuria.

Sidonnalla korostetaan kasvonpiirteitä

Huivin voi sitoa lukuisilla eri tavoilla, ja niitä keksitään koko ajan lisää. Tällä hetkellä trendinä on taitella otsalle kolmiomainen kulma. Myös eri maissa on omat tyylinsä huivin asettelulle.

Päivi Korpelasta parasta Palestiinassa on sydämellisten paikallisten lisäksi kirpeä sitrusmehu, jota tarjotaan kaikkialla.

Viestinnän laitoksen aulassa istuskelevat Heba, Flora ja Haneidi pitävät eniten turkkilaisesta ja jordanialaisesta sidonnasta. Turkkilaisessa tyylissä huivin toinen pää jätetään olkapäälle, jordanialaisessa taas huivi pyöritellään pään ympärille.

Ystävykset antavat toisilleen suoraa palautetta huiveista ja kertovat keskustelevansa niistä päivittäin.

− Huivi on kuin kampaus – joskus on päiviä, jolloin valinta ei ole mennyt nappiin, Flora sanoo, ja kolmikko purskahtaa nauruun.

Haneidi muistuttaa kampauksen helppoudesta.

− Ei tarvitse käyttää aikaa ja rahaa hiusten laittoon, vain pari minuuttia aamulla, ja hijab on valmis.

Hijabin sidonnassa on tärkeää ottaa huomioon kasvojen muoto − sekä tietysti meikki. Ennen kuin naiset poseeraavat kameralle, he kaivavat esiin peilit ja huolittelevat hijabinsa ja huulipunansa kuvauskuntoon.

kuva2_shahd_renad-Edit_web
Englantia opiskelevan Shahdin ja viestintää opiskelevan Renadin suosikkibloggaaja on modernimpaa tyyliä esittelevä jordanialainen Roza.
kuva5_2-Edit_web
Heba, Flora ja Haneidi ovat asetelleet huivin yläreunaan muodikkaan kolmion. Heba (vasemmalla) on käyttänyt turkkilaista sidontaa, Floran (oikealla) huivi on kevyempää materiaalia.
kuva4_yara-Edit_web
Värien täytyy sopia yhteen. Jos vaatteissa on paljon kuvioita, on parempi valita yksivärinen huivi, opastaa Yara.
Ayah on käyttänyt hijabia vasta muutaman kuukauden ajan, ja opettelee täydellisen tyylin saloja.
Fayrouzin suosikkihuivissa on värikäs kuosi ja kevyt materiaali. Se sopii vaatteiden kanssa yhteen ja kuvastaa yleistunnelmaa. Kokonaisuuden kruunaa sävyyn sopiva huulipuna.

Teksti: Päivi Korpela
Kuvat: Päivi Korpela; Markus Viljasalo

Aiemmin Soulissa:

Juttukooste Kansanvalistusseuran mediakoulutushankkeesta Palestiinassa

Päivi Korpela

• on 30-vuotias Helsingistä kotoisin oleva alue- ja kulttuurintutkija
  • on opiskellut Helsingin yliopistossa sekä Limassa Perussa Latinalaisen Amerikan tutkimusta ja yhteiskuntatieteitä
  • kouluttaa Palestiinassa sosiaalisen median työkaluja sekä kampanjointia
  • kuvaa asennettaan: ”Muilla voisi olla opittavaa suomalaisten rauhallisesta liikennekulttuurista. Me taas voisimme oppia muilta avoimuutta ja välittömyyttä sekä kykyä olla ottamatta asioita turhan vakavasti.”