Aikuiskoulutuksen huippuasiantuntija Katarina Popovic vierailee Helsingissä

– Aikuiskoulutus ei ole luksusta vaan ihmisoikeus, josta hyötyvät sekä yksilö että yhteiskunta, sanoo Kansainvälisen aikuiskoulutusneuvoston (ICAE) pääsihteeri, serbialainen aikuiskasvatuksen professori Katarina Popović Souli-verkkomedialle. Hän vierailee Helsingissä 20.–22. lokakuuta.

Suomessa on noin 600 000 työikäistä, joiden luku- ja numerotaidot eivät ole riittäviä arjesta selviämiseen, selviää OECD:n viime viikolla julkaistusta maakatsauksesta. Samanaikaisesti Suomen hallitus kaavailee leikkauksia aikuiskoulutustukeen.

Popovićin mukaan aikuiskoulutuksesta leikkaaminen on lyhytnäköistä.

− Koulutus on pitkäaikainen investointi, joka tuottaa hedelmää vasta aikojen päästä. Poliitikot taas mittaavat investointien hyötyjä neljän vuoden jaksoissa, vaalien rytmissä, eivätkä pidemmän tähtäimen asiat heitä niin kiinnosta, hän huomauttaa.

Ajankohtainen pakolaiskysymys lisää myös aikuiskoulutuksen tarvetta. Popovićin mielestä paras tapa auttaa konfliktialueiden väestöä on pitkäkestoinen, koulutusta sisältävä kehitysyhteistyö paikan päällä.

− Muussa tapauksessa he jättävät tulevaisuudessakin kotimaansa paremman elämän toivossa kuten mekin tekisimme heidän sijassaan. Pakolaiset muistuttavat meille, että meidän on autettava toinen toisiamme.

Popović ja Euroopan aikuiskoulutusjärjestön (EAEA) puheenjohtaja Per Paludan Hansen luennoivat Kansanvalistusseuran ja Sitran järjestämässä Koulutuskeskiviikossa 21. lokakuuta kello 14.30 alkaen Eurooppasalissa (Malminkatu 16, 00100 Helsinki). Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ja sitä voi seurata myös suoratoistona verkossa.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690
Haastattelupyynnöt: julkaisupäällikkö Helka Repo, helka.repo@kvs.fi, 040 759 4532