Skip to Content

Kuva: Unsplash/Karla Vidal; kuvankäsittely: Kvs

Ajankohtaista

Uudenlainen digiperustaitojen oppimismateriaali: Digitalo huomioi koulutusten, kouluttajien ja opiskelijoiden tarpeet

Kirjoittaja: Kristiina Andreasson Julkaistu:

Kuva: Unsplash/Karla Vidal; kuvankäsittely: Kvs

Kvs-säätiö on jo pitkään toteuttanut aikuisoppijoille digitaitokoulutuksia ja -materiaaleja. Näille koulutuksille ja materiaaleille on monenlaisia vaatimuksia, esimerkiksi laajat käyttömahdollisuudet ja oppijassa heränneen digi-innostuksen ylläpito. Nämä vaatimukset täyttää uudentyyppinen Digitalo-oppimismateriaali.

Digitalo on vastaus erityyppisten koulutusten, kouluttajien sekä oppijoiden tarpeisiin.

– Digitalo on julkaistu Avointen oppimateriaalien kirjastossa, missä sitä voivat käyttää ihan kaikki vapaasti, sanoo erityisopettaja Vilma Kosonen.

Digitalo-oppimismateriaali syntyi JOTPAn (Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus) rahoittamassa Digitaidoilla eteenpäin -hankkeessa, jota Kvs-säätiö koordinoi.

– Digitaidoilla eteenpäin -hankkeessa tavoitteena oli kouluttaa erityisesti epätyypillisissä työsuhteissa eli freelance- tai vuokratyösuhteissa olevia aikuisia digiperustaidoissa, sanoo Vilma Kosonen.

Koulutuksessa vahvistettiin työssä toimimisen edellytyksiä digitaidoilla sekä ohjattiin osallistujia eteenpäin omalla työpolulla tai koulutuspolulla. Hankkeessa järjestettiin yhdeksän pienryhmäkoulutusta, osallistujia oli yhteensä yli 70. Hanke päättyi maaliskuussa 2025.

Digitalossa voi kerrata oppimaansa tai kehittää taitojaan

Alusta asti oli tiedossa, että Digitaidoilla eteenpäin -hankkeessa tuotettava koulutusmateriaali tullaan julkaisemaan vapaasti käytettäväksi. Tämä tieto antoi pohjaa suunnittelulle:

– Mikä olisi innovatiivinen muoto, jossa näkyy, mitä haluamme kokeilla ja toteuttaa ryhmissä, kuvailee pohdintoja oppimisen ohjauksen asiantuntija Seija Purhonen.

Vilma Kososen mukaan talorakenne alkoi hahmottua, kun pohdittiin visuaalisia keinoja avata oppimisen prosessia:
– Toisaalta huomattiin opetustyössä, että jollain tavalla digitaidotkin rakentuvat hierarkisesti. On pohja-asioita, jotka täytyy ymmärtää, Vilma Kosonen sanoo.

Seija Purhonen mainitsee suunnitteluun vaikuttaneen myös sen, että tulevat käyttäjät – niin kouluttajat kuin opiskelijatkin – ovat erilaisia. Lisäksi materiaalin haluttiin tukevan omatoimista oppimista: Digitalo-oppimismateriaalin pariin palaava opiskelija voi kerrata asioita tai kehittää taitojaan edelleen.

– Jos avaankin tuon huoneen tuolta, mitäs siellä onkaan? Voinko harjoitella tätä? Heränneen digi-innostuksen tukeminen oli eräs idea, johon hankkeessa koitettiin löytää työkaluja, sanoo Seija Purhonen.

Digitalo on rakennettu ThingLink-alustalle. Valintaan vaikutti monin tavoin Etäkoulu Kulkuri. Kulkurin materiaaleista tuli inspiraatiota, ja vinkkejä antoivat myös koulunjohtaja Ulla Harmaala sekä suunnittelijaopettaja Camilla Patjas. Alustavalintaa tuki lisäksi Vilma Kososen oma teknologiakiinnostus.

– Halusin oppia lisää siitä, miten luoda innostavaa, ja jollain tavalla immersiivistä oppimisympäristöä verkkoon, kuvaa Vilma Kosonen.

Vilma Kososen tavoitteena oli myös kehittää omia taitojaan saavutettavan materiaalin tuottamisessa erityisesti monikielisille tai oppimisen tukea tarvitseville oppijoille.

Käyttäjät tärkeään osaan jatkokehittämisessä

Digitalon tuottamiseen kuluneiden tuntimäärien arviointi on Vilma Kososen ja Seija Purhosen mukaan erittäin vaikeaa: Sisältö kehittyi hankkeen edetessä ja tekniseen toteuttamiseen meni aikaa:
– Ok, se näyttikin tuolta – korjataan! Saako sinne tämän elementin? Ahaa, nuo kaksi eivät sovi keskenään, tehdäänpäs jotenkin toisin, kuvailee Digitalon rakentamiskokeiluja Seija Purhonen.

Hän kiittelee työpariaan: kun jokin sisältö ei olekaan näyttänyt toivotulta, Vilma on tehnyt korjauksia tai etsinyt tarvittaessa muita sovelluksia. Sovellusten yhteensopivuuden testaus ThingLinkin kanssa on puolestaan vienyt oman aikansa. Seija Purhosen mukaan kaikki kokeilut toimivat kuitenkin myös pohjatyönä jatkokehittelylle:
– Kehittämisideoita on ollut pitkin matkaa. Kehittämisinnostusta on myös kumppaneilla, joiden kautta opiskelijoita ollaan saatu näihin koulutuksiin.

Digitalon kehittämiseen olisi kiinnostusta kotimaisten kumppanien lisäksi myös esimerkiksi Saksassa.
– Digitalo ei jäisi vain yhdeksi taloksi. Puhutaan jopa digikylästä tai digikaupungista. Se voisi olla tulevaisuuden näkymä, kertoo Seija Purhonen.

Erityistä Digitalo-käyttäjäpalautetta ei ole ollut mahdollisuutta kerätä. Seija Purhonen pitää kuitenkin palautteena myös Digitalon jatkokehittämiseen virinnyttä kiinnostusta.

Jatkokehittämisessä mukaan olisi tärkeää saada myös Digitalon käyttäjiä:
– Toivotaan, että käyttäjäryhmät saavat olla osana kehittämistä. Eivät pelkästään kommentoida, vaan nimenomaan olla osa koko prosessia. Se olisi myös heiltä heille -tyylinen ratkaisu, sanoo Vilma Kosonen.

Lisää aiheesta

Digitalo (siirryt ThingLink-alustalle)

Digitaidoilla eteenpäin -hankkeen esittelysivu

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Kristiina Andreasson Viestinnän asiantuntija | Communications Specialist +358 50 300 2119 kristiina.andreasson@kvs.fi
Back to top