Etäkoulu Kulkuri ja e-Oppi kehittävät sähköisiä oppimateriaaleja

Ulkomailla asuvien suomalaislasten Kulkuri-verkkokoulu ja sähköisten oppimateriaalien kustantaja e-Oppi ryhtyvät kehittämään yhdessä peruskoulun sähköisiä sisältöjä. Helppokäyttöiset ja motivoivat sähköiset sisällöt lisäävät oppilaiden ja opettajien valmiuksia toimia nopeasti digitalisoituvasssa yhteiskunnassa.

Aluksi e-Oppi tuottaa viisi Kulkurin yläkoulun verkkokurssia sähköisiksi oppikirjoiksi. Kansanvalistusseuran ylläpitämässä verkkokoulussa on kymmeniä perusopetuksen kursseja.

‒ Odotamme, että yhteistyön myötä materiaalit kehittyvät yhä laadukkaammiksi ja palvelevat oppijaa entistä paremmin. Samalla löydetään uudenlaisia, innovatiivisia tapoja tuottaa sähköisiä sisältöjä, Kulkurin koulunjohtaja Tuija Tammelander sanoo.

Yhteistyön myötä osa Kulkurin oppimateriaaleista saadaan myös suomalaisten koulujen käyttöön.

‒ e-Oppi haluaa tukea Kulkurin edelläkävijän työtä ja oppia lisää, miten sähköinen oppimateriaali tukee peruskoululaisen verkko-oppimista, e-Opin toimitusjohtaja Simo Veistola kertoo.

Sekä e-Oppi että Kulkuri toimivat Jyväskylän yliopiston Peda.net-kouluverkossa.

Yhteistyökumppanit:

• Etäkoulu Kulkurissa ulkomailla asuva lapsi voi opiskella suomalaisen peruskoulun kursseja. Verkkokoulun filosofiaan kuuluvat innovatiivinen pedagogiikka ja oppimisen ilo. Jo 40 vuotta toiminutta etäkoulua käy noin 500 oppilasta lähes 70 maassa.
  • e-Oppi kustantaa sähköisiä oppimateriaaleja peruskouluun ja lukioon. Sen materiaalit innostavat elinikäiseen oppimiseen ja tiedon luomiseen sekä helpottavat opettajan työtä. Ne sopivat yhteen kaikkien päätelaitteiden kanssa, eivätkä vaadi erillisiä ohjelmistoasennuksia.
  • Peda.net-kouluverkko edistää tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opiskelussa ja opetuksessa. Toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos. Peda.net on käytössä lähes 200 kunnan kouluissa.

Lisätiedot: