Kansanvalistusseuran palkinnon saa Tapani Ruokanen

Kansanvalistusseuran palkinto 2014 myönnetään päätoimittaja emeritus Tapani Ruokaselle. Palkinto on tunnustus sananvapauden ja journalismin vaalimisesta aikana, jolloin mediaympäristö on ollut ankarissa muutospaineissa.

Suomen Kuvalehti on Ruokasen johtamana taustoittanut kotimaan ja maailman tapahtumat luotettavasti. Kansanvalistusseuran hallituksen mukaan päätoimittaja on ansioitunut Pohjoismaiden ainoan puolueettoman ja ajankohtaisjournalismiin painottuvan aikakauslehden tekemisessä.

Lehti on käsitellyt laajasti yhteiskunnallisia kysymyksiä, talouden ja politiikan taustoja, kulttuuri-ilmiöitä sekä tieteen ja taiteen vaikutuksia. Toimituksen ääni ja näkökulma ovat kuuluneet maailman tapahtumien ja kansainvälisen politiikan sekä globaalitalouden trendien ja Suomen tapahtumien keskellä. Ruokanen on luonut toimitukselle mahdollisuuden tehdä perusteellista ja kriittistä journalismia.

Palkintona nykytaidetta

Kansanvalistusseuran palkinto perustettiin vuonna 1974, kun seuran perustamisesta oli 100 vuotta. Se annetaan vuosittain tunnustuksena työstä aikuiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön, tieteen, taiteen, julkisen sanan ja kulttuuripolitiikan piirissä. Palkinto on suomalaista nykytaidetta. Tänä vuonna Kansanvalistusseura päätti jakaa mediasivistyspalkinnon.

Palkintona ojennetaan kuvanveistäjä Tarja Malisen Green peace -veistos. Malisen teosten perusajatuksena on YK:n lapsen oikeuksien sopimus. Sopimuksen mukaan jokaisella lapsella tulisi olla yhtäläinen oikeus säilyä hengissä ja elää arvokas ja turvallinen elämä. Malleina ovat olleet hänen omien poikien ja lastenlastensa lisäksi ystävien ja sukulaisten lapset.

Media on tervetullut palkinnon luovutukseen perjantaina 21. marraskuuta kello 14 työväenopisto Arbiksen kahvilaan (Dagmarinkatu 3, 2. krs).

Tapani Ruokanen

• syntynyt 1951 Rovaniemellä
  • toimittaja ja pappi
  • koulutukseltaan teologian maisteri
  • toiminut luottamustehtävissä eri järjestöissä
  • kirjoittanut teoksia Kaukoidästä ja suomalaisista merkkihenkilöistä
  • työskennellyt Suomen Kuvalehden päätoimittajana vuosina 1996–2014.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: toiminnanjohtaja Tapio Kujala, 0400 436 690, tapio.kujala@kvs.fi