Uutistenlukupajoja järjestettiin erikseen nuorille ja aikuisille. Kuva: Canva. Kuvankäsittely: Mediakasvatusseura.
Kirjastot saivat työkalut nuorten ja aikuisten mediakasvatukseen – uutistenlukupajassa terävöityvät mediataidot
Julkaistu:Uutistenlukupajoja järjestettiin erikseen nuorille ja aikuisille. Kuva: Canva. Kuvankäsittely: Mediakasvatusseura.
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -hankkeessa kehitetty toimintamalli ja materiaali vastaa kasvavaan tarpeeseen vahvistaa kriittistä medialukutaitoa teknologian ja informaatiovaikuttamisen muokkaamassa mediaympäristössä.
”Mediakasvatusta tarvitaan enemmän kuin koskaan. Somejättien, hybridivaikuttamisen ja nopeasti leviävän disinformaation keskellä kriittisestä medialukutaidosta on tullut keskeinen kansalaistaito”, Kvs-säätiön TKI-päällikkö Heidi Kinnunen sanoo.
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -hankkeessa kehitetty toimintamalli pilotoitiin uutistenlukupajoissa, joita Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) ja Mediakasvatusseura järjestivät 19 kirjastossa ympäri maata. Pajoihin osallistui lähes 300 nuorta ja aikuista, ja lisäksi noin 100 kirjastoammattilaista, opettajaa ja nuorten parissa työskentelevää koulutettiin hyödyntämään materiaaleja omassa työssään.
Hankekumppanit Kvs-säätiö ja Mediakasvatusseura ovat kumpikin tehneet pitkään mediakasvatusta Suomessa ja kansainvälisesti. Toiminta on ulottunut nuorista aikuisiin.
”Nyt pääsimme miettimään mediakasvatusta yläkouluikäisten ja elinikäisten oppijoiden näkökulmasta ja laajentamaan ymmärrystämme eri ikäisille sopivista menetelmistä”, Kinnunen sanoo.
Oppiminen alkaa yhteisistä sanoista
Disinformaatio, informaatiovaikuttaminen, klikkiotsikot, syväväärennökset, satiiri. Ymmärrys mediasta lähtee yhteisestä kielestä.

Hyvä kasvaa Järvenpäässä -yhdistyksen aktiivit osallistuivat uutistenlukupajaan. Kuva: Kvs.
Toiminnallisten harjoitusten ja keskustelujen avulla uutistenlukupajoissa opittiin tunnistamaan luotettavia tiedonlähteitä ja pohtimaan omaa uutistenkäyttöään.
”Kun jaamme kokemuksia ja kuuntelemme toisiamme, opimme tarkastelemaan uutisia kriittisemmin ja monipuolisemmin”, sanoo mediakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija Johannes Repo Mediakasvatusseurasta.
Kahtakymmentä toimintavuottaan juhlivan Mediakasvatusseuran toiminnanjohtaja Christa Prusskij korostaa laaja-alaisten mediaymmärryksen merkitystä.
”Meidän tulee ymmärtää, miksi jokin uutinen julkaistaan, mitkä ovat luotettavia tiedonlähteitä sekä kuka tietoa tuottaa ja miksi. On kaikkien etu, että meillä on hyvää ja luotettavaa tietoa, tutkimusta ja journalismia”, hän sanoo.
Vaikka suomalaisten luottamus mediaan on kansainvälisessä vertailussa yhä korkealla, uutistenlukupajoissa nousi esiin myös epäluottamusta valtamedioita kohtaan niin nuorilla kuin aikuisilla.
”Siksi on tärkeää kehittää taitoa käyttää mediaa harkitusti ja tasapainoisesti sekä pohtia, miten media vaikuttaa meihin ja miten itse toimimme sen parissa”, Johannes Repo toteaa.
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -hanke toteutettiin Kansallisen audiovisuaalisen instituutin rahoituksella.
Lisätiedot
- toimituspäällikkö Terhi Kouvo, terhi.kouvo@kvs.fi, 0400 396 437
Tutustu uutistenlukupajan toimintamalliin ja materiaaliin
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa -hankkeessa kehitetyt materiaalit ovat nyt vapaasti verkossa Mediakasvatusseuran verkkosivuilla. Ne löytyvät myös Avointen oppimateriaalien kirjastosta sekä Kvs-säätiön ja Mediataitokoulun verkkosivuilta.
Tutustu materiaaliin Mediakasvatusseuran sivuilla