Kvs-säätiö ja Yle yhteistyöhön Sivistyksen teemavuonna 2024 – kumppanuus alkaa jo Aurora-tulevaisuustapahtumassa 17.11.2023

Sivistyksen teemavuosi 2024 on tarjonnut mahdollisuuden Yleisradion ja Kvs-säätiön (Kansanvalistusseura sr.) kumppanuudelle. Yhteistyö käynnistyy jo nyt marraskuussa Levillä järjestettävässä Aurora-tapahtumassa, jossa sivistyksen merkitystä tarkastellaan eri näkökulmista.

Kvs-säätiö järjestää päivän aikana myös oman keskustelun, jossa sivistystä tarkastellaan talouden näkökulmasta otsikolla Sivistys, elämämme paras investointi. Aurora-tapahtuma järjestetään Levillä ja sitä voi seurata paitsi paikan päällä myös Ylen kanavilla ja striiminä Yle Areenassa.

Aurora-tapahtumassa julkistetaan myös sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Sopen pop-up -kiertonäyttely. Soppi pop-up lähtee Sivistyksen teemavuonna 2024 Suomen-kiertueelle ja vierailee muun muassa Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Joensuussa, Vaasassa ja Rovaniemellä.

”Kumppanuus Kvs-säätiön kanssa toteuttaa erinomaisesti Ylen tehtävää tuottaa suomalaisille sisältöjä sivistys- ja tasa-arvonäkökulmasta. Aloitamme kumppanuuden Aurorasta ja jatkamme sitä koko Sivistyksen teemavuoden ajan tekemällä yhteistyötä erilaisten sisältöjen parissa”, kertoo Ylen tapahtumapäällikkö Jyri Kataja-Rahko Ylen julkaisemassa kumppanuustiedotteessa.

Kvs-säätiö on ollut perustamassa Yleisradiota ja on yhä yksi sen omistajista. Säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi näkee kumppanuudessa uusia mahdollisuuksia.

”Jaamme Yleisradion kanssa yhteisen historian sekä sivistyksen ja tasa-arvon edistämisen tavoitteen. Tämä on ollut luonteva perusta kumppanuudellemme. Aurora-tapahtumasta alkava yhteistyö tarjoaa erinomaisen kimmokkeen suunnata katseet kohti Sivistyksen teemavuotta”, toteaa Tuomi.

Sitoutumaton, vuonna 1874 perustettu Kvs-säätiö koordinoi Sivistyksen teemavuotta 2024, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämä kaikille avoin tapahtumien vuosi. Sen aikana sivistystä ja sen merkitystä tuodaan tähän päivään ja ihmisten arkeen. Tietoa teemavuodesta ja tapahtumakalenteri löytyvät verkko-osoitteesta sivistys.fi.