Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi. Kuva: Jukka Rapo.

Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi Helsingin Konservatorion hallituksen puheenjohtajaksi

Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi. Kuva: Jukka Rapo.

Helsingin Konservatorio on vuodesta 1922 asti toiminut oppilaitos, jossa annetaan musiikin taiteen perusopetusta ja musiikkialan ammatillista koulutusta. Konservatoriota perustettaessa siitä haluttiin laajapohjaisesti yleissivistävä oppilaitos. Kansanvalistusseura sr. on ollut perustamassa Konservatoriota ja pysynyt koko sen toiminnan ajan taustayhteisössä. Muut taustayhteisöt ovat Helsingin kaupunki, Alfred Kordelinin Yleinen Edistys- ja Sivistysrahasto sr. sekä Työväen Sivistysliitto TSL ry.

Helsingin Konservatorion hallitus järjestäytyi 15.6.2023 pitämässään kokouksessa ja valitsi Kansanvalistusseuran toimitusjohtaja Lauri Tuomen hallituksen puheenjohtajaksi. Varapuheenjohtajaksi valittiin Hannu Elomaa. Muut hallituksen jäsenet ovat Olli-Pekka Martikainen sekä Jaakko Suni. Hallituksen esittelijänä toimii rehtori-toimitusjohtaja Rea Warme-Korpinen.

”Otan kiitollisena vastaan Helsingin Konservatorion hallituksen puheenjohtajan tehtävän. Oppilaitoksen ja sitä ylläpitävän säätiön resurssien varmistaminen ja uudistumisen vaaliminen ovat keskeisiä hallituksen tulevia tehtäviä. Konservatorio on rohkeasti klassinen, ja tämä resonoi erittäin hienosti yhteiseen tehtäväämme sivistyksen pelottomina puolustajina”, toteaa Lauri Tuomi.

Helsingin Konservatoriossa on nykyisin noin 1000 oppilasta ja opiskelijaa, jotka keskittyvät klassisen musiikin tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen opiskeluun. Opettajia konservatoriossa on lähes 100. Musiikin taiteen perusopetusta lapsille ja nuorille annetaan laajan oppimäärän mukaisesti. Ammatillisessa koulutuksessa voi suorittaa musiikkialan perustutkinnon (180 osp) joko musiikin tai pianonvirityksen osaamisalalla. Konservatoriossa toimii myös Avoin konservatorio, jossa opetusta tarjotaan aikuisille musiikinharrastajille taitotasoon katsomatta. Helsingin Konservatorio on paitsi musiikkioppilaitos myös konserttitalo ja kulttuuripalveluiden tarjoaja.

Lisätietoja: Lauri Tuomi, puh. 0504769977, lauri.tuomi(at)kvs.fi