Lääketieteen opiskelijat ryhtyivät edistämään aikuisten medialukutaitoa

Terveysaiheet koskettavat kaikkia kansalaisia ja herättävät voimakkaita mielipiteitä, mutta tiedon ja huuhaan erottaminen on monille vaikeaa. Kansanvalistusseura (KVS) luo syksyllä 2018 uudenlaisen koulutusmallin uskomusten ja väärien terveysväitteiden tunnistamiseen.

Pilotti kehitetään yhdessä Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden ja Lääkärin sosiaalinen vastuu -järjestön kanssa.

Tavoitteena on laajentaa koulutus lääketieteellisiin tiedekuntiin kautta Suomen. Koulutuksen aikana muun muassa julkaistaan kaikille avoimia kansantajuisia terveysartikkeleita ja pidetään terveyskahvilakeskusteluja. Niiden tarkoituksena on opettaa kansalaisia arvioimaan kriittisesti lukemaansa ja parantaa aikuisten medialukutaitoa.

– Sosiaalisen median nopeus luo hedelmällisen maaperän perättömille terveysväittämille. Paras vastalääke on kriittinen medialukutaito, joka on yksi kansalaisen perustaidoista. Sitä opitaan jatkuvasti. Yhteishankkeessa tehdään arkisivistystä, jota haluamme olla mukana edistämässä, sanoo Kansanvalistusseuran toimitusjohtaja Pirkko Ruuskanen-Parrukoski.

Talven aikana terveysalan tulevista asiantuntijoista koulutetaan medialukutaitoagentteja. Koulutuksen käytyään he osaavat kansantajuistaa faktoihin perustuvaa tietoa sekä lisätä dialogia asiantuntijoiden ja kansalaisten välille.

– Lääkärit ovat tähän saakka olleet hyvin passiivisia osallistumaan terveysväitteiden popularisointiin ja tutkitun tiedon jakamiseen somessa. Toivon, että tämän koulutuksen myötä tilanne alkaa vähitellen parantua, sanoo hankkeen asiantuntija, lääketieteen tohtori, professori Juhani Knuuti, joka on tullut tunnetuksi muun muassa blogistaan tutkitun tiedon puolestapuhujana.

Uskomuksiin vastalääkkeeksi tutkittua tietoa

Knuutin luotsaamat Turun yliopiston lääketieteen opiskelijat perustivat hankkeen myötä yhdistyksen tuottaakseen kansantajuista viestintää omasta tieteenalastaan.

Vastalääke ry:n tavoitteena on kouluttaa sukupolvi, joka pystyy haastamaan julkisuudessa leviävät uskomukset ja tarjoamaan vastalääkkeeksi tutkittua tietoa.

– Haluamme kannustaa tekstiemme lukijoita kriittiseen ajatteluun. Tavoitteenamme on myös lisätä kansalaisten, median edustajien ja päättäjien tietoisuutta näyttöön perustuvasta terveystiedosta, yhdistyksen puheenjohtaja, kolmannen vuoden lääketieteen opiskelija Tatu Han kertoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa hanketta toteuttavat KVS:n kanssa yhteistyössä Vastalääke ry, Lääkärin Sosiaalinen Vastuu ry. (LSV) sekä professori Juhani Knuuti. Kouluttajina hankkeessa toimivat lisäksi Tiedetoimittajain liiton pääsihteeri Ulla Järvi, tiedetoimittaja, työelämäprofessori Tiina Raevaara ja toimittaja-kirjailija Marketta Rentola.

Lue hankkeesta:

Medialukutaitoa terveydestä

Lisätietoja:
Anne Tastula, hankesuunnittelija, Kansanvalistusseura, anne.tastula@kvs.fi, 040 152 3830
Tatu Han, puheenjohtaja, Vastalääke ry., puheenjohtaja@vastalaake.fi, 040 7491098