

Portugalin koulujärjestelmässä pesii institutionaalista rasismia, väittää portugalilaissosiologi Cristina Roldãon tuore tutkimus. Tutkimus paljastaa, että musta, siirtomaataustainen oppilas jää luokalle kolme kertaa useammin kuin valkoinen luokkatoveri, ja kahdeksan kymmenestä mustasta ohjataan ammattikouluihin korkeakoulutuksen sijasta.
Portugalilaistutkija Cristina Roldãon tuore tutkimus syyttää Portugalin peruskoulujärjestelmää rasistiseksi. Roldão havaitsi, että ensimmäisen neljän kouluvuoden aikana oppilas, jolla on jonkin Portugalin entisen siirtomaan kansalaisuus, jätetään luokalle kolme kertaa herkemmin kuin valtaväestöön kuuluva.
– Oppilaiden sosiaalinen tausta vaikuttaa myös luokalle jäämiseen, mutta rasismia ei voi sulkea pois. Portugalissa koululaitos on avoimen nationalistinen, ja koulukirjat antavat siirtomaa-ajasta myönteisen kuvan, Roldão kertoo.
Roldãon tutkimuksesta raportoi Portugalissa asuva suomalaistutkija ja toimittaja Anna Pöysä elinikäistä oppimista käsittelevässä Elm Magazinessa.
”Opettaja ei katsokaan minuun”
Siirtomaataustaisten opiskelijoiden marginalisointi jatkuu Roldãon mukaan yläluokilla:
– Oppilaanohjauksesta vastaavat opettajat tarjoavat mustille oppilailleen paljon useammin ammattikoulutusvaihtoehtoja korkeakoulutukseen johtavien opintopolkujen sijaan. Kahdeksaa mustaa oppilasta kymmenestä ohjataan opinnoissaan tällä tavoin.
Huonot kokemukset peruskoulussa haittaavat aikuisopintoihin hakeutumista myöhemmässä elämässä. Opiskelumotivaatiota ja itseluottamusta ei pääse syntymään.
– Haastattelin tutkimukseeni erästäkin Cape Verdeltä kotoisin olevaa poikaa, joka kotimaassaan oli ollut luokan parhaimmistoa. Portugaliin muutettuaan poika huomasi koulussa, ettei häneltä enää odotettu koulumenestystä. Opettaja ei edes vilkaissut tätä poikaa esittäessään luokalle vähänkin monimutkaisempia kysymyksiä.
Opettajankoulutus ja väestön tilastointi avuksi
Cristina Roldãon mielestä ratkaisun avaimet ovat opettajien käsissä.
– Opettajat täytyy saada tietoisiksi omasta roolistaan rasismin kitkemisessä. Rodullisia vähemmistöjä on myös saatava lisää opettajakuntaan. Opettajien on ymmärrettävä, että heidän matalat odotuksensa mustia oppilaita kohtaan voivat muuttua itseään toteuttavaksi profetiaksi.
Lisäksi väestön rodullisen taustan tilastointi voisi tutkijan mielestä auttaa paljastamaan syrjintää. Tällä hetkellä etniseen taustan perustuva tilastointi on Portugalissa laitonta.
Toimittaja Anna Pöysän kirjoittama artikkeli ilmestyi verkkolehti Elm Magazinen nationalismia käsittelevässä teemanumerossa joulukuussa. Elm Magazine on elinikäisen oppimisen teemoja käsittelevä englanninkielinen media, jota julkaisee Kansanvalistusseura.
Alkuperäinen artikkeli: Black students in Portugal struggle with institutional racism
Lisätietoja:
Päätoimittaja Markus Palmén: markus.palmen@kvs.fi; 050 3833 968
Tuottaja Karoliina Knuuti: karoliina.knuuti@kvs.fi; 040 826 8699