Presidentti Tarja Halonen ja nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ovat Sivistyksen teemavuoden 2024 suojelijat

Kirjoittajat: Elina Heiskanen Julkaistu:

Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämän valtakunnallisen Sivistyksen teemavuoden 2024 suojelijat ovat presidentti Tarja Halonen sekä Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi. Suojelijat luovat teemavuodelle merkityksellisen perustan, joka ulottuu yli sukupolvien ja yhteiskunnallisten rajapintojen.

Presidentti Tarja Halonen on tunnettu vahvasta panoksestaan ihmisoikeuksien, tasa-arvon, kestävän kehityksen, demokratian ja sivistyksen edistämisessä.

”Tulevaisuus tehdään tänään ― mikä on sinun perintösi huomiselle?” kysyy presidentti Tarja Halonen. ”Pidän erittäin tärkeänä, että teemavuoden aikana nostetaan esille koulutuksen rinnalla kulttuurin, tieteen, taiteen, kirjastojen, museoiden, kansalaisjärjestöjen ja myös työelämän rooli sivistysvaltiomme vahvistamisessa. Sivistys on yhteinen asiamme”, sanoo presidentti Halonen.

Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi edistää nuorten hyvinvointia ja kasvua yhteiskunnan vastuullisiksi jäseniksi. Allianssin rooli Sivistyksen teemavuoden 2024 suojelijana vahvistaa teemavuoden kytkeytymistä tulevien sukupolvien rakentamaan yhteiskuntaan ja demokratiaan sekä nuorten sivistykseen ja elinikäiseen oppimiseen.

”On erityisen hienoa, että nuoret on haluttu ottaa Sivistyksen teemavuoden ytimeen. Tämän päivän nuorista kasvaa huomisen vastuunkantajia ja vallankäyttäjiä ― heitä, jotka määrittelevät, millaisten arvojen ja osaamisen varaan yhteiskuntamme rakentuu. Nuorten näkökulman ottaminen mukaan sivistyskeskusteluun tekee siitä kestävämmän”, toteaa Allianssin toiminnanjohtaja Anna Munsterhjelm.

Arvovaltaa, kokemusta, tuoreita ajatuksia ja tekoja

”Olemme erittäin iloisia siitä, että molemmat suojelijat täydentävät erinomaisesti toisiaan. Teemavuosi saa näin sekä arvovaltaa ja kokemusta, mutta myös nuorten tuoreita ajatuksia ja tekoja. Näitä molempia tarvitaan, kun vuoden aikana pyyhimme sivistyksen päältä pölyjä”, toteaa toimitusjohtaja Lauri Tuomi teemavuotta koordinoivasta Kansanvalistusseurasta.

Sivistyksen teemavuosi 2024 on kaikille avoin tapahtumien vuosi, johon liittyvät yhteiskunnan eri sektorit, kuten koulutus, tiede ja tutkimus, liike-elämä, kulttuuri ja taide, työelämä, liikunta ja urheilu, kirjastoala, museot.

Teemavuosi ja sen tapahtumat kytkeytyvät seuraaviin teemoihin:
  • kestävä tulevaisuus
  • monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja uussuomalaisuus
  • kulttuuri ja taide sivistyksen edelläkävijöinä
  • tieteestä sivistykseksi
  • lukutaito ja dialogi
  • elinikäinen oppiminen ja sivistys

Lisäksi läpileikkaavina teemoina ovat digitalisaatio ja myötätunto.

Sivistyksen teemavuotta 2024 koordinoi sitoutumaton Kansanvalistusseura

Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää Sivistyksen teemavuotta koordinoi 150-vuotias sivistyssäätiö Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö). Sitoutumaton toiminnallinen säätiö edistää arkisivistystä ja elinikäistä oppimista.

Tutustu tapahtumakalenterin tarjontaan ja lue lisää teemavuodesta sivistys.fi

Teemavuoden tapahtumia voi seurata tunnisteilla #sivistys2024 #bildning2024