Sari Sarkomaa on Etäkoulu Kulkurin juhlavuoden suojelija.
Kulkurin 50-vuotisjuhlavuoden suojelija Sari Sarkomaa: ”Suomessa tarvitaan etäopetuksen tiimoilta pohdintaa ja linjauksia”
Julkaistu:Sari Sarkomaa on Etäkoulu Kulkurin juhlavuoden suojelija.
Etäkoulu Kulkurin 50-vuotisjuhlaseminaari, Etäopetuksen päivä, järjestettiin 7.11.2025. Seminaarissa puhunut kansanedustaja Sari Sarkomaa kiitti Kulkuria ja kertoi, miten perusopetuslainsäädäntöä on syytä kehittää huomioimaan etäopetus. Julkaisemme Sarkomaan puheen kokonaisuudessaan Kvs-säätiön ja Kulkurin sivustoilla.
Hyvää aamupäivää kaikille!
On ilo tuoda Etäopetuksen päivän juhlaseminaariin tervehdys Arkadianmäeltä. Teemana etä- ja hybridiopetus oppimisen mahdollistajina on mielenkiintoinen ja tärkeä.
Etäkoulu Kulkuri saavutti tänä vuonna merkittävän virstanpylvään: puoli vuosisataa etäopetuksen parissa. Opetus alkoi kirjeopetuksena. Nykyään Kulkuri on vakiinnuttanut asemansa verkko-opetuksen taitavana ja ammattitaitoisena toteuttajana.
Paitsi koulu, Kulkuri on myös etäopetuksen kehittäjä ja asiantuntija sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Kulkurin rooliin sopiikin oivasti etäopetuskeskustelun vauhditus. Suomessa tarvitaan etäopetuksen tiimoilta pohdintaa ja myös linjauksia.
Nykyisin peruskoulussamme on mahdollista antaa opetusta etäyhteyksiä hyödyntäen. Tämä on kuvattu vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa.
Mielestäni on syytä selkeyttää, millaisin reunaehdoin opetusta hyödyntäen etäyhteyksiä on nykylain mukaan mahdollista toteuttaa. Ja lisätä täsmennys myös perusopetuslakiin.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus selvittää parhaillaan, miten tuota mahdollisuutta on käytetty. Odotan keväällä julkaistavaa raporttia mielenkiinnolla.
Opetuksen antaminen etäyhteyksiä hyödyntämällä on jo nyt hyvä mahdollisuus kaikkien koulujen yhteistyöhön ja esimerkiksi harvinaisempien kielten ja oman uskonnon opetukseen. Tätä yhteistyötä pitäisi tukea valtakunnallisella tasolla.
Perusopetuslaissa asiasta säätäminen selkeyttäisi tilanteen ja mahdollisesti vauhdittaisi mahdollisuuden käyttöä oppilaiden parhaaksi. Myös hybridiopetus on oltava keinovalikoimassa.
Ikäluokkien pienentyessä koulut voivat täydentää ja monipuolistaa oppilaille annettavaa opetusta yhteistyössä etäyhteyksien avulla. Etäopetuksella on mahdollista tuoda laajempia valinnaisten aineiden vaihtoehtoja kaikkiin kouluihin. Etäopetus voi siis olla myös yksi keino tukea moniongelmaisia oppilaita takaisin koulupolulle.
Hallitusneuvotteluissa sovimme laadittavan arvion etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksista perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä esimerkiksi valinnaisten kielten opetuksessa sekä muista innovatiivisista tavoista järjestää perusopetusta ottaen huomioon lapsen oikeudet ja edun ensisijaisuus.
Asiaa pohditaan Peruskoulun tulevaisuustyön ryhmissä ja esityksiä on lupa odottaa pian. Nämä linjaukset tulevat olemaan tosi tärkeät. Kannustan rohkeasti miettimään etäopetuksen antamia mahdollisuuksia – oppimisen ehdoilla ja lapsia ja nuoria tukien. Ikärajoja on varmasti myös mietittävä huolella. Perusopetuksessa puhdas etäopetus pääsääntönä ei ole tavoite eikä lasten etu. Lapset tarvitsevat aikuisten aikaa ja ohjausta kasvokkain ja oman ikäisten sosiaalisia kontakteja.
On muistettava myös se, että etäpedagogiikka mahdollistaa uudenlaisia ryhmäytymisen keinoja.
Peruskoulun tulevaisuustyön tueksi on perustettu parlamentaarinen seurantaryhmä, jonka puheenjohtajana toimii opetusministeri, ja minulla on ilo toimia varapuheenjohtajana. Työ on vielä kesken, mutta pian asiasta kuuluu enemmän.
Hyvät kuulijat,
Etäopetusta tulee kehittää ja siihen tarvitaan varmastikin myös uutta lainsäädäntöä. Lainsäädännön perustelut on kirjattava tarkasti. Etäopetus ei saa olla koskaan säästökeino, vaan sen avulla on aina mahdollistettava laadukasta opetusta oppilaille.
Suunnitelmallisesti toteutettu ja oikein resursoitu etäopetus on pedagogisesti laadukasta opetusta, jolla mahdollistetaan oppiminen monenlaisissa tilanteissa. Panostaminen etäopetukseen tarkoittaa panostamista myös niihin, joita tavallinen peruskoulu ei palvele.
Etäopetuksella on erityisen tärkeä merkitys ulkosuomalaisille lapsille, nuorille ja perheille. Ulkosuomalaisten lisäksi Kulkurin etäopetus voisi tuoda nykyistä enemmän oppimisen mahdollisuuksia myös muille kohderyhmille. Yhteistyömuotoja on tärkeä pohtia ja kehittää.
Kulkurin tavoitteena on olla maailman paras verkkokoulu. Sen perustan luovat asiantunteva ja pätevä henkilöstö sekä hyvinvoiva kouluyhteisö. Uskon, että tavoite myös saavutetaan, ja haluan olla sitä vahvasti vauhdittamassa.
Toimin eduskunnan ulkosuomalaisten ystävyysryhmän puheenjohtajana. Etäkoulu Kulkurin ja myös Suomi-koulujen rahoituksen turvaaminen on yksi osa ystävyysryhmämme pitkäjänteistä työtä. Kulkurin toimintaedellytysten vahvistaminen tuo koululle vakautta ja mahdollistaa kehittämisen. Tavoite on, että saisimme rahoituksen vakautettua.
Kulkurin juhlavuosi on ennen kaikkea kiitoksen hetki. On ilo toimia tämän arvokasta työtä tekevän koulun juhlavuoden suojelijana. Paljon kiitoksia Kulkurille hienosta työstä ja lämpimät onnittelut vielä kerran koululle, kaikille opettajille, oppilaille sekä kaikille, jotka vuosien varrella ovat Kulkurin työtä edistäneet.
Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin, kohti tulevia tavoitteita!
Toivotan mitä parhainta etäopetuksen päivää tärkeän asian parissa.
Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan jäsen
Helsingin kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsen
sari.sarkomaa@eduskunta.fi