Kvs-säätiö on mukana useiden podcastien tuotannossa.

Sivistystä luureihisi! – Podcastit virittävät keskustelua perheestä, tutkimuksesta ja oppimisesta

Kvs-säätiö on mukana useiden podcastien tuotannossa.

Podcastiemme sivistyskeskustelussa katto on korkealla ja äänet moninaisia.

Vertaistukea ja luotettavaa tietoa perheille maailmalla

Perhe maailmalla tarjoaa luotettavaa tietoa ja vertaistukea ulkosuomalaisille perhemuodoista ja asuinpaikasta riippumatta. Teemoina ovat kulttuurierot, kielitaito ja sopeutuminen, parisuhteen ja perheenjäsenten hyvinvointi, äidinkielen ja oman kulttuurin ylläpito, ulkosuomalaisen identiteetti ja yksinäisyys sekä paluusokki.

Kussakin jaksossa aihetta avataan sekä kokemusasiantuntijan tarinan että tutkijan näkökulman kautta. Podcastin on toimittanut tietokirjailija ja vapaa toimittaja Elina Välimäki. Jaksot julkaistiin marras-joulukuussa 2021.

Ärhäkästi ja terävästi aikuiskasvatuksen ilmiöistä

Sivistystä! on keskusteluohjelma aikuiskasvatuksen vinkkelistä. Kasvatustieteelliseen tutkimukseen pohjaava podcast pureutuu ajankohtaisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin kriittisesti ja suuntaa huomiota valtamedian sivuuttamiin näkökulmiin.

Sivistystä! työelämään.

Samalla valaistaan teeman kulttuurisia ja yhteiskunnallisia raameja. Ärhäkkä dialogi, kiinnostavat ja ajankohtaiset keskustelijat takaavat virkistävän keskustelun.

Tuoreimmassa jaksossa ruoditaan työelämän sivistystä. Organisaatiokonsultti ja työelämävalmentaja Karoliina Jarenko ja entinen Aalto-yliopiston ikuisuusopiskelija Pekka Enroth ja sivistyksen kriittinen puolustaja Sampsa Kiianmaa keskustelevat aiheesta Minttu Lindholmin johdolla. Podcastia tekevät Aikuiskasvatuksen Killan (AKK) aktiivit.

• Kuuntele Sivistystä!-podcastia Spotifyssä tai Anchorissa.

Aikuisoppimisen ilmiöitä kansainvälisellä otteella

Aikuiskoulutuksen eurooppalainen foorumi EPALE tuottaa aikuiskasvatusta eri näkökulmista tutkivaa podcast-ohjelmaa englanniksi. Jaksoja tekevät aikuiskasvatusalan ammattilaiset, tutkijat sekä vaikuttajat eri puolilta Eurooppaa. Näkökulma on usein maarajat ylittävä.

Podcasteja tuottaa muun muassa Kvs-säätiön julkaisema verkkomedia Elm Magazine. Jaksoissaan Elm pureutuu erityisesti oppimiseen linkittyviin yhteiskunnallisiin murroksiin ja mullistuksiin. Uusimmassa jaksossa pohditaan sitä, mitä aikuisten empatiakasvatus voisi tarkoittaa.

Sivistysremontti ravistelee rakenteita

Sivistysremontti-podcastissa pohditaan, mikä sivistyksessä on säilyttämisen väärti ja mikä purkamista vaativaa.  Aiheet ulottuvat talouspolitiikasta koulutukseen ja taiteeseen. Aiheita ruotivat vieraiden kanssa viestinnän asiantuntijat Annamari Huovinen ja Maija Töyry.

Sarjan on tuottanut Mediakollektiivi yhdessä Kriittisen Korkeakoulun ja keskustakirjasto Oodin kanssa. Jaksot julkaistiin vuosina 2019–2020.