Souli: Ketään ei ole varaa jättää kouluttamatta

Kun Juha Sipilän (kesk.) hallitus kertoi koulutusleikkauksista, oppimisen puolustajat korottivat äänensä. Viime hallituskaudella koulutukselta vietiin 1,7 miljardia euroa, nyt puhutaan 681 miljoonasta eurosta.

Yksi vastarintaan nousseita on helsinkiläinen abiturientti Tuomas Sadeniemi, joka ystäviensä kanssa järjesti maanantaina säästöjen vastaisen mielenosoituksen Helsingissä.

− Paniikkiratkaisulla tasapainotetaan taloutta vain tilapäisesti. Säästöjä perustellaan sillä, että tulevat sukupolvet halutaan säästää velkataakalta, mutta nyt heiltä viedään oikeus koulutukseen, ja se on järjetöntä, hän kertoo oppimisen medialle Soulille.

Koulutus pelastaa maailman

Tuomas Sadeniemi pelkää, että leikkaukset romuttavat koulutuksen tasa-arvon, johon Suomen koulutusmaan maine perustuu.

− Globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, vaativat ratkaisijoikseen ihmisiä, joilla on koulutuksen tuomaa näkemystä. Yhtäkään ihmistä ei ole varaa jättää kouluttamatta.

Soulin päätoimittaja Tapio Kujala arvioi mittavien koulutussäästöjen järkyttävän opiskelijoiden ja opettajien turvallisuutta. Samaan aikaan halutaan vahvistaa maan puolustusvalmiutta.

− Se tarkoittaa uusia hävittäjiä ja muuta asekalustoa moninkertaisesti suuremmilla rahamäärillä. Näinkö maan tulevaisuudenuskoa rakennetaan?

Koulutusmantra on ansa

Lamassakin hallitus kehottaa kansalaisia opiskelemaan. Kouluttaudu tai tipahda, kuuluu muutosmyllerryksessä olevan työelämän mantra.

− Kiinnostavaa onkin kysyä, miten ja ketkä pystyvät vaatimukseen vastaamaan. Ja onko perusteltua kohdella epäoikeudenmukaisesti niitä, jotka eivät pysty jatkuvasti kouluttautumaan? kysyy viisi-kuusikymppisiä maisteriopiskelijoita tutkinut kasvatustieteilijä Ulpukka Isopahkala-Bouret.

Tutkija sanoo, että pahimmillaan koulutusmantra ajaa syrjäytymiseen.

− On haettava vaihtoehtoisia, ikääntyneiden työntekijöiden koulutustaustaa, työkokemusta ja osaamista arvostavia tapoja arvioida ja palkita.

Souli jää kesätauolle. Juttuja oppimisesta jälleen maanantaina 17. elokuuta. Sivistyskeskustelu jatkuu 14. heinäkuuta Porin SuomiAreenalla Kansanvalistusseuran Suuressa sivistyskeskustelussa.

Lue Soulista oppimisen puolustajista:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690