Souli: Koulun päähenkilö on oppija

Jos halutaan, että koulutus on yhteiskunnan muutoksen tekijä, eikä vain muutokseen sopeutuja, ei riitä, että vaihdetaan pulpetit jumppapalloihin ja ostetaan kaikille tabletit. Oppijasta on tultava koulun päähenkilö.

Näin vakuuttavat oppimisen asiantuntijat, jotka Sitran pyynnöstä laativat koulutukselle kymmenen teesiä.

– Koulun tärkein tehtävä on auttaa jokaista löytämään oma potentiaalinsa ja oppia oppimaan. Nyt koulu opettaa vain sen, missä ei ole hyvä tai mitä ei osaa, sanoo kasvatustieteen professori Kristiina Kumpulainen Helsingin yliopistosta oppimisen verkkomedialle Soulille.

Tasa-arvon tilalle oikeudenmukaisuus

Puoli vuotta työskennellyt Uusi koulutus -foorumi toi yhteen tutkijoita, opettajia ja koulutuksen sidosryhmiä. Tulevaisuuden koulutusta osallistujat linjaavat Maa, jossa kaikki rakastavat oppimista -pamfletissa.

Turkulaisen lähiökoulun opettaja Maarit Korhonen uudistaisi koulua korvaamalla tasa-arvon oikeudenmukaisuudella. Tiedetään, että koulutus ei enää ole sosiaalisen nousun väline vaan pikemminkin syrjäytymisen edistäjä.

– Opettajat ovat ainoita, jotka ovat koulussa tasa-arvioisia. Minulla on 19 erilaista oppijaa, joista jokaiselle opetan 150 tuntia matematiikkaa, kiinnosti aihe tai ei, Korhonen antaa esimerkin.

Souli seurasi Uusi koulutus -foorumia koko sen työskentelyn ajan. Lue jutut:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690