Ulkomailla asuvat oppilaat saavat jatkossakin päättötodistukset

Kansanvalistusseura (KVS) ja Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta Etäkoulu Kulkurin ulkomailla asuvat oppilaat voivat jatkossakin saada suomalaisen päättötodistuksen.

Etäkoulua ylläpitävä Kansanvalistusseura menetti todistuksenanto-oikeuden, kun se luopui omistamastaan kansanopistosta, Oriveden Opistosta.

Kulkurin ulkomailla asuvat yläkoulun oppilaat voivat tarvittaessa opiskella koko peruskoulun oppimäärän ja saada päättötodistuksen erityisessä tutkinnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verkko-opiskelun lisäksi oppilaat osallistuvat valvottuun päättökokeeseen. Koe voidaan tehdä myös oppilaan asuinmaassa esimerkiksi paikallisessa tai kansainvälisessä koulussa.

Kanadassa perheensä kanssa viime lukuvuonna asunut Oskar Råback suoritti koko yläkoulun Kulkurissa, ja sai keväällä päättötodistuksen.

Ilman Kulkurin ja Viikin normaalikoulun yhteistyösopimusta suomalainen peruskoulun päättötodistus olisi jäänyt saamatta.

− Ainakin suomen- ja ruotsin kielet sekä Suomen historia ja yhteiskuntaoppi olisivat jääneet väliin. Nyt pystyin osallistumaan yhteishakuun, ja se meni hyvin, Råback kertoo.

Etäkoulussa opiskelee noin 450 ulkomailla asuvaa oppilasta. Toukokuussa 2017 heistä kahdeksan suoritti koko perusopetuksen oppimäärän ja sai päättötodistuksen joko Viikin normaalikoulusta tai suomalaisesta lähtökoulustaan. Lisäksi 15 oppilasta sai todistuksen yhden tai useamman aineen oppimäärän suorittamisesta.

Kulkurissa lapsi oppii suomen kieltä ja suomeksi – tarvittaessa kaikkia peruskoulun aineita.

Lisätietoja:
Koulunjohtaja Tuija Tammelander, Etäkoulu Kulkuri, tuija.tammelander@kvs.fi, 050 383 3969
Johtava rehtori Tapio Lahtero, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, tapio.lahtero@helsinki.fi, 050 350 1361