Vaikuttaminen

Säätiömme tarkoitus on edistää sivistystyötä ja osallistua vapaan sivistystyön edunvalvontaan. Vaikuttamistyömme perustuu tutkittuun tietoon. Vaikuttamistyömme perustana toimivat julkaisumme sekä viestintämme.

Vahvistamme ihmisten osallisuutta ja luomme uudenlaisia mahdollisuuksia sekä kasvokkain että virtuaaliseen kohtaamiseen. Näin edistämme arjen hyvinvointia ja oppimista ― arkisivistystä.

Julkaisemme kahta, kaikille avointa oppimisen mediaa: Aikuiskasvatus-tiedelehteä ja englanninkielistä aikuiskoulutuksen mediaa ELM Magazinea. Lisäksi Kansanvalistusseurassa toimii Euroopan aikuiskoulutusjärjestön EAEAn viestintäyksikkö, jonka toimintaan olemme saaneet avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Kumppaneitamme ovat vapaan sivistystyön toimijat, elinikäisen oppimisen tutkijat ja kehittäjät sekä ajatushautomot, säätiöt ja asiantuntijaverkostot. Työskentelemme tiiviisti median sekä innovaatioyritysten ja -kehittäjien kanssa.

Sivistyskulmassa kohdataan ja opitaan

Sivistyskulma on uudenlainen kohtaamispaikka uteliaille ihmisille. Luomme kulmassa vuoropuhelun mahdollisuuksia ja tarjoamme ajatuksia ruokkivaa ohjelmaa. Sivistyskulma on sekä fyysinen että digitaalinen. Tapahtumat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Taustoitamme sivistysaiheisia keskusteluja muun muassa aikuisten perustaidoista, tiedon luotettavuudesta, medialukutaidosta, oppimisesta ja kestävästä kehityksestä.

Tutustu Sivistyskulman ohjelmaan

Sivistyksen pelottomat -blogi avaa näkökulmasi

Kvs-säätiö julkaisee Sivistyksen pelottomat -blogia (ISSN 2984-1763), jossa tarkastellaan rohkeasti ajatuksia arjesta ja sivistyksestä, analyyttisesti ja asenteella.

Blogiin voivat tarjota tekstiään kaikki sivistyksen pelottomat puolustajat esimerkiksi koulutus-, sivistys-, järjestö- ja säätiösektorilta. Julkaisemme blogissa mielipiteitä, analyysejä ja kannanottoja omasta toiminnastamme sekä yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Moniäänisellä sivistysdialogilla vahvistamme osallisuuden ja elinikäisen oppimisen mahdollistavaa sivistyksen turvaverkostoa.

Siirry Sivistyksen pelottomat -blogiin

Klassikkoteoksia verkosta

Kvs-säätiöllä oli laajaa kustannustoimintaa vuosina 1874-1919. Säätiö julkaisi romaaneja, nuotteja, ammatti-, käsityö- ja taidekirjallisuutta sekä tieteellistä kirjallisuutta vapaasta sivistystyöstä ja aikuiskasvatuksesta.

Kansanvalistusseuran kalenteri oli kuin oman aikansa Wikipedia ja seuran ehdoton ykköstuote, joka ilmestyi vuosina 1881-1957. Se oli ensimmäinen vuosittain ilmestynyt kalenterityyppinen kirja ja ensimmäisiä laajalevikkisiä tietokirjoja Suomessa.

Kalenterin tavoitteena oli yhdistää jokapäiväiseen ajanviettoon asiantuntija-artikkeleita sekä runoja ja kertomuksia.

Lukutaidon lisääntymisen myötä kalenterin levikki kasvoi, ja sen tehtävä tiedollisen sivistyksen ja käytännön elämää koskevien neuvojen antajana muodostui merkittäväksi.

Lähes 70 vuoden tauon jälkeen säätiö on julkaissut perinteikkäästä kalenterista uniikin juhlapainoksen vuodelle 2024. Lisäksi Kvs-säätiö julkaisee 150-vuotishistoriikin syksyllä 2024. Kalenteri ja historiikki juhlistavat Kvs-säätiön 150-vuotisjuhlavuotta sekä Sivistyksen teemavuotta 2024.

Julkaisemamme nuotit löytyvät Suomen Laulajain ja Soittajain liitosta (Sulasol ry.).