150 vuotta täyttävä Kvs valmistautuu Sivistyksen teemavuoteen 2024

Vuonna 2024 Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) täyttää 150 vuotta. Tulevaa juhlavuotta vietetään kansallisena Sivistyksen teemavuotena. Vuosi toteutetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä laajan kumppanijoukon kanssa.

Juhlavuoden suunnittelun ja toteutuksen vaikuttavuuden varmistamiseksi olemme kutsuneet koolle juhlatoimikunnan, jonka puheenjohtajana toimii europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Juhlatoimikuntaan on kutsuttu sivistyksen ja elinikäisen oppimisen vaikuttajia säätiön keskeisistä sidosryhmistä.

”Juhlatoimikuntamme jäsenet edustavat laaja-alaisesti yhteiskuntaa ja sivistystä. Uskon, että saamme juhlavuodesta meitä jokaista innostavan vuoden”, hän sanoo.

Säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi toivoo, että juhlavuoden aikana pääsemme pohtimaan isoja kysymyksiä sekä sitä, miten sivistys voisi näkyä meidän jokaisen arjessa.

”Elämme muutosten ja haasteiden aikaa. Ilmastomuutoksen torjunta vaatii välittömiä toimia. Demokratiakriisi uhkaa monia maita, ja seuraava pandemia saattaa olla jo oven takana. Sivistyksellä on tärkeä tehtävä näiden haasteiden torjunnassa.”

”Sivistys kuuluu kaikille”

Kvs on Suomen vanhin sivistystyön organisaatio. Sen perustamisesta päätettiin kansakoulunopettajien kokouksessa Jyväskylässä vuonna 1872, ja toiminta alkoi ensimmäisen vuosikokouksen myötä Helsingissä syyskuussa 1874.

Seura oli aluksi kirjankustantaja ja kirjojen välittäjä, mutta toiminta laajeni nopeasti, ja ideoita pulppusi enemmän kuin niitä ehdittiin toteuttamaan.

Toiminta perustui ajatukselle sivistyksen kuulumisesta kaikille, yhteiskuntaryhmästä ja sukupuolesta riippumatta. Sivistys nähtiin koko kansan yhteiseksi, yhdistäväksi asiaksi. Sillä perusteltiin Kansanvalistusseuran tarpeellisuus.

Aikansa suuri innovaattori

Säätiö on historiansa aikana ollut käynnistämässä tietokirjallisuuden suomenkielistä kustantamista ja ollut sekä perustamassa että edistämässä suomalaista kirjastolaitosta. Lisäksi se on ollut käynnistämässä Yleisradion opetusohjelmia 1930-luvulla ja toiminut perustajana sekä alkuun saattajana useille muille säätiöille ja oppilaitoksille, kuten Oriveden opistolle, Helsingin konservatoriolle ja Kordelinin säätiölle.

Kvs on tuonut Suomeen oppimisen innovaatiota, kuten Taikalyhdyn kouluihin 1900-luvun alussa, ja edistänyt vapaan sivistystyön ja aikuiskoulutuksen sektorin rakentumista. Yksi sen tunnetuimmista julkaisuista on Kansanvalistusseuran kalenteri, joka oli ensimmäinen vuosittain ilmestynyt kalenterityyppinen kirja ja ensimmäisiä laajalevikkisiä tietokirjoja Suomessa.

Säätiö on profiloitunut erityisesti suomalaisen etäopetuksen puolestapuhujana ja kehittäjänä. Vuonna 1920 perustettu Kirjeopisto oli aikansa innovaatio, jossa oli 40-luvulla jo yli 40 000 oppilasta. Se teki Kansanvalistusseuran Kirjeopistosta Suomen ylivoimaisesti suurimman oppilaitoksen. Vasta 2000-luvulla Helsingin yliopisto kiri sen ohi.

Etäopetusta toteutetaan nykyään Etäkoulu Kulkurissa, jolla on 45 vuoden kokemus ulkomailla asuvien lasten etäopetuksesta. Kulkurissa lapsi oppii suomen kieltä ja suomeksi – tarvittaessa kaikkia peruskoulun aineita.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Lauri Tuomi,  050 476 9977

Sivistyksen teemavuotta voit seurata tunnisteilla:

#kvs150
#sivistys
#arkisivistys

Lisää aiheesta:

Sivistystila -tiedekeskusnäyttely (2020–2024)

Sivistyskulma saa pysyvät tilat Helsingin Jätkäsaareen elinikäisen oppimisen kiertotalouskorttelista