Tiedekeskus Soppi kutsuu kävijän pohtimaan sivistyksen erilaisia merkityksiä. Kuva: Nina Hjelt

Kvs-säätiö on avannut sivistystä uudella tavalla tutkivan tiedekeskuksen

Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi havainnollistaa koulutuksen ja kasvatuksen roolia suomalaisten arjessa.

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) on avannut 21.6.2022 uuden tiedekeskuksen, joka tekee näkyväksi sivistyksen tarinaa. Vastaavaa sivistykseen keskittyvää tiedekeskusta ei ole aiemmin toteutettu.

Suomi tunnetaan kansainvälisesti korkean osaamisen yhteiskuntana ja yhtenä parhaista maista elää. Suomalainen yhteiskunta on uusintanut ja uudistanut itseään järjestelmällisesti juuri kasvatuksen ja koulutuksen avulla.

Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi havainnollistaa tätä ilmiötä kokonaisuutena ja katsoo myös tulevaisuuteen: millaista oppimista tarvitsemme nyt, jotta voimme vastata nyt edessämme oleviin haasteisiin?

”Sivistyksellä on ollut merkittävä rooli, kun Suomi on noussut maailman köyhimmistä valtioista yhdeksi menestyneimmistä. Nyt Ukrainan sota ja maailman muut kriisit haastavat meitä varmistamaan, että Suomi on sivistysvaltio myös tulevaisuudessa. Tiedekeskus on yksi muoto tehdä sivistystä näkyväksi ja herätellä keskustelua sen merkityksestä”, sanoo Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Sivistys kuuluu kaikille

Menestys kansainvälisissä vertailuissa, kuten nuorten osaamista kartoittavassa PISA-tutkimuksessa ja aikuisten PIAAC-selvityksessä, tuo Suomeen jopa koulutusmatkailijoita.

Sivistys on kuitenkin enemmän kuin pelkkää koulutusta: sivistystyössä on kyse ennen kaikkea arkisesta toiminnasta, johon meistä jokainen osallistuu.

Sopin näyttelysisällöt kertovat muun muassa siitä, miten erilaiset aatevirtaukset ja tapahtumat ovat muokanneet sivistyskäsitystä ja avanneet uusia oppimisen mahdollisuuksia.

Esimerkiksi kirjapainon keksiminen, ilmainen kouluruokailu ja Yleisradion perustaminen ovat osaltaan vaikuttaneet valtavasti suomalaiseen sivistykseen.

Kvs-säätiön sivistystyötä jo lähes 150 vuotta

Tiedekeskus linkittyy läheisesti myös Kvs-säätiön omaan historiaan. Suomen vanhin, sitoutumaton sivistyssäätiö täyttää vuonna 2024 jo 150 vuotta.

Historiansa aikana Kvs-säätiö on muun muassa ollut edistämässä suomenkielisen tietokirjallisuuden kustantamista, vapaan sivistystyön sektorin kehittymistä, kirjastolaitoksen syntyä sekä etäopetuksen käynnistämistä kirjeopistona. Säätiö on myös yksi Yleisradion perustajista.

”Pienen maan menestyksen avaimet piilevät korkeassa osaamisessa ja ihmisten monipuolisissa mahdollisuuksissa sivistää ja kehittää itseään. Kvs-säätiön perustava ajatus siitä, että sivistys kuuluu kaikille, näkyy kautta sen historian. Viimeisin voimannäyte on tiedekeskus Soppi”, toteaa tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen, joka osallistui tiedekeskuksen avajaisiin.

Lauri Tuomi lisää, että säätiön sivistystehtävä elää ja kehittyy ajassa.

”Valistuksen aikakaudesta olemme siirtyneet yhdessä oppimisen aikaan. Säätiömme strategiaan on kirjattu visio yhteiskunnasta, jonka perusta on arkisivistys. Arkisivistys on toisistamme ja ympäristöstämme huolen pitämistä. Kutsumme Sopen kävijät mukaan tähän toimintaan.”

Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi

Syyskausi alkaa maanantaina 22.8.2022 osoitteessa Bulevardi 21 ( käynti Albertinkatu 25), 00180 Helsinki; Kvs-säätiön tilat.

• Keskus on avoinna maanantaisin ja torstaisin klo 13–16.30, ei pääsymaksua.
  • Näyttelyopastukset ryhmille keskiviikkoisin, opastuksia tarjolla suomeksi ja englanniksi: 45 min 150 euroa, mahdollisuus myös työpajoihin.
  • Varaa ja tilaa opastusaika: soppi@kvs.fi
  • Ajantasainen aukiolo ja lisätiedot: www.tiedekeskussoppi.fi

Taustatietoa

• Sopen sisältö on tuotettu yhteistyössä laajan asiantuntijajoukon kanssa ja tutkimustietoon pohjaten. Kantavia teemoja ovat elinikäisen oppimisen ja sivistystyön kehitys Suomessa, sivistyksen tasa-arvo sekä sivistyksen rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
  • Tiedekeskusta on kehitetty Sitran Sivistys+ -ohjelman rahoituksella. Kvs-säätiön Sivistystila-hankkeessa järjestettiin neljä asiantuntijatyöpajaa, joiden tavoitteena oli tuottaa tietoa, näkemyksiä ja kysymyksiä Suomen sivistyksellisen tulevaisuuden rakentamiseksi.
  • Sopen kehitys jatkuu opetus- ja kulttuuriministeriön ja Kvs-säätiön rahoituksella.
  • Tiedekeskusta on tarkoitus laajentaa vuosina 2023–2024 niin, että laajennettu keskus aukeaa Kvs-säätiön 150-vuotisjuhlien yhteydessä vuonna 2024.

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)

Kvs-säätiö on maan vanhin, sitoutumaton sivistyssäätiö, jonka tarkoituksena on sivistystyön ja aikuiskasvatuksen edistäminen. Säätiö toimii vapaan sivistystyön ja elinikäisen oppimisen asiantuntijana ja sivistyksen pelottomana puolustajana. Kvs-säätiön ydinosaamista ovat oppiminen, innovaatiot ja vaikuttaminen.

Lisätietoja:

Nina Hjelt, Kvs-säätiö, 041 5448182, nina.hjelt@kvs.fi