Kirjoittaja: Heidi Kinnunen, TKI-päällikkö | RDI manager, Kvs-säätiö
Kirjoittaja: Heidi Kinnunen, TKI-päällikkö | RDI manager, Kvs-säätiö
Kvs-säätiön (Kansanvalistusseura sr.) TKI-päällikkö Heidi Kinnunen pohtii kirjoituksessaan opiskelijan ja opettajan roolien muuttumista tekoälyn aikakaudella. Tekoälyn vastuullinen käyttö edellyttää selkeitä pelisääntöjä opiskelijoille. Toisaalta opettajien pitää entistä useammin kyetä analysoimaan, mitä tieto tarkoittaa tässä maailman ajassa.
Vuonna 2022 lanseerattiin Chat GPT, ensimmäinen kehittynyt kielimalli. Koulujen opettajat ja rehtorit eivät ensin tienneet, miten suhtautua uuteen tilanteeseen. Oppilaat sen sijaan ymmärsivät nopeasti tekoälyn mahdollisuudet: Tekoäly kirjoitti esseet ja esitelmät hetkessä, vaikka se välillä hallusinoikin. Alkoi kiivas keskustelu tekoälyn käytöstä opiskelussa. Onneksi oppilaitoksissa ymmärrettiin, että uutta välinettä ei kannattanut kieltää, vaan ohjata oppilaita sen eettisessä ja järkevässä käytössä.
Jotta tekoälyä osataan käyttää vastuullisesti, on olennaista, että opiskelijat tutustuvat siihen ohjatusti ja käytöllä on selkeät pelisäännöt. Kvs-säätiön ylläpitämä etäkoulu Kulkuri on näyttänyt esimerkkiä: Kulkurin opettajat on ohjeistettu huolehtimaan siitä, että suomen kielen ja kirjallisuuden kursseilla oppilaat tutustuvat tekoälyyn ikätasoisesti.
Tekoälyn aikakaudella opiskelijan ja opettajan roolit ovat muuttuneet. Ajattelun ja soveltamisen taidot tulevat yhä tärkeämmäksi. Tämä haastaa opettajaakin. Opettajan pitää entistä useammin kyetä analysoimaan, mitä tieto tarkoittaa tässä maailman ajassa. Hän ei ammenna esimerkkejä pelkästään menneisyydestä kuten tekoäly, vaan kurottaa tulevaan. Hyvä opettaja kykenee yhdistämään tietoa muihin aineisiin ja oppilaitoksen ulkopuoliseen maailmaan. Hän ohjaa oppilaita ajattelu- ja päättelytaitoihin, jotta oppilas osaisi kerätä tietoa ja oppia koko elämänsä.
Kriittisen ajattelun taidot korostuvat tekoälyn aikakaudella
Tiedolla on kiintoisa ominaisuus; se kasautuu edellisen osaamisen päälle. Asia konkretisoituu esimerkiksi kielten opetuksessa: kun on oppinut sanan “nakki” on helppo ymmärtää, mikä on uimanakki tai kasvisnakki. Opittuaan sanan “pallo” osaa nopeasti tunnistaa käsipallon, jalkapallon, ilmapallon ja koripallon.
Opettajan pitäisi johdattaa oppilaitaan miettimään asioita ja auttaa heitä löytämään vastaukset itse. Samalla oppilaat huomaavat, miten asioita kykenee päättelemään ja missä päättelyn rajat menevät. Kriittisen ajattelun opettaminen on arvokas taito, jota tekoäly ei vielä osaa. Lisäksi ihmisen päässä opittu tieto muuttuu vähitellen osaksi omaa ajattelua, mikä auttaa tiedon jatkojalostuksessa. Kun oppija osaa vielä arvioida hänelle tarjottua informaatiota, ollaankin jo pitkällä kriittisen ajattelun kehityksessä. Nämä taidot korostuvat muun muassa mediakasvatuksessa, jossa Kvs-säätiö on tarjonnut apua opettajille jo vuosia.
Vaikka ajattelun taidot ovatkin tärkeitä, perustaitojen saavuttamiseksi on kuitenkin tehtävä toisteisia harjoituksia. Esimerkiksi kielten epäsäännölliset verbit on vain opeteltava ulkoa. Tämäntyyppisessä opiskelussa väsymätön tekoäly on parhaimmillaan. Se ei hermostu, vaikka oppilas ei muistaisi espanjan verbejä tai saksan artikkeleita.
Kvs-säätiö kehittää uusia oppimisen tapoja
Tekoäly voi olla puutteistaan huolimatta opettajan paras työväline. Sen avulla voi hetkessä luoda valmiit kalvot ja esimerkit, joita opettaja voi täydentää mielensä mukaan. Kun opettaja promptaa tekoälyn hyvin, hänen aikaansa säästyy.
Parasta on, että tekoäly voi auttaa tuottamaan sisältöjä, jotka sopivat monenlaisille oppijoille. Esimerkiksi erilaiset peligeneraattorit antavat mahdollisuuden luoda oppisisältöjä äänen, kuvan, videoiden ja pelien avulla. Olemassa olevista sisällöistä voidaan tuottaa toisteisia harjoituksia lähes loputtomasti. Tiedon omaksuminen ja ymmärryksen kasvattaminen voivat tapahtua hämmästyttävän monilla eri tavoilla. Opettaja voi valita juuri hänen oppilaitaan hyödyttävät tavat.
Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) on yksi opetuksen edelläkävijöistä maassamme. Kvs on kehittänyt yhdessä kumppaniensa kanssa perustaitohankkeissa uusia oppimisen tapoja sekä lapsille että aikuisille jo vuosia. Ohjaamme myös opettajia parempaan pedagogiikkaan. Esimerkiksi ETHLAE-hankkeessa kehitämme uuden teknologian työkaluja perustaitojen opettamiseen. Tunnusta työelämätaitosi -hankkeessa on luotu tekoälyllä aikuisten perustaitomerkkien opetukseen ääntä ja kuvaa sisältävää materiaalia.