Sopessa järjestetään ryhmäopastuksia suomeksi ja englanniksi. Kuva: Heidi Kinnunen

Ainutlaatuinen tiedekeskus avattu yleisölle

Kiinnostavatko sinua yhteiskuntaa ja ihmisyyttä käsittelevät kysymykset? Oletko kiinnostunut kasvatuksesta tai koulutuksesta - liittyvätkö ne opintoihisi tai työhösi? Ainutlaatuinen, sivistykseen keskittyvä tiedekeskus Soppi avautui yleisölle elokuussa Kvs-säätiön tiloissa.

Soppi havainnollistaa koulutuksen ja kasvatuksen roolia suomalaisten arjessa. Näyttely on sisältöteemoiltaan ainutlaatuinen: Vastaavaa sivistykseen keskittyvää tiedekeskusta ei ole aiemmin toteutettu. Jo ensimmäisten viikkojen aikana Sopessa on käynyt niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin vierailijoita.

Sopen kohderyhmään kuuluu jokainen yhteiskunnasta, kasvatuksesta tai koulutuksesta kiinnostunut. Näyttely sopii myös alalla työskenteleville tai alaa opiskeleville.

Suomalaisen sivistyksen ja koulutuksen tarina

Sopessa katsotaan suomalaisen sivistyksen ja koulutuksen tarinan kautta tulevaisuuteen. Sisältö on tuotettu laajan asiantuntijajoukon kanssa, tutkimustietoon pohjaten.

Näyttelyssä on kolme pääteemaa

• Elinikäinen oppiminen – sivistystyön tarina
  • Sivistyksen tasa-arvo
  • Sivistys ja kestävä elämä

Näyttelyn eri osioissa liikutaan menneisyydestä nykyhetkeen ja kurkotetaan tulevaisuuteen.

Tervetuloa tutustumaan!

Soppi on avoinna vierailijoille maanantaisin ja torstaisin. Opas on paikalla tiedekeskuksen aukioloaikoina. Soppeen voi tutustua myös omatoimisesti.

Ryhmäopastukset ovat varattavissa erikseen: soppi(at)kvs.fi

Projektipäällikkö Nina Hjelt vinkkaa, että tietosisällön lisäksi Soppi tarjoaa hyvän paikan omille pohdinnoille:

“Näyttelyssä voi pysähtyä keskeisen ilmiön äärelle omassa seurassa tai keskustellen oppaan tai kaverin kanssa. Mitä kaikkea kasvatus ja oppiminen sinusta merkitsee?”

Soppeen tutustumassa
Sivistyksen peruskiviä järjestämässä. Kuva: Nina Hjelt

Yhteistyöhön Sopen kanssa?

Soppi sopii mainiosti esimerkiksi koulutukseen, kasvatukseen sekä koulutuspolitiikkaan liittyvien tapahtumien ja työpajojen järjestämiseen.

Ota yhteyttä, kysy lisätietoja yhteistyön muodoista ja tapahtumien järjestämisestä: Projektipäällikkö Nina Hjelt nina.hjelt(at)kvs.fi p. 041 544 8182

Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi

• Suomen tiedekeskukset ry;n jäsen
  • Bulevardi 21; käynti Albertinkatu 25, 00180 Helsinki; Kvs-säätiön tilat