Kuva: Taneli Lahtinen/Unsplash

Filosofit ja kaupunkilaiset kohtaavat jälleen Haagan Alppiruusupuistossa 13.8.

Kuva: Taneli Lahtinen/Unsplash

Puiston maksuton ohjelmakattaus koostuu filosofiaa eri näkökulmista valottavista keskusteluista. Pääteemoina ovat tänä vuonna aika, aistit ja luottamus.

Haagan puistofilosofia tuo nyt toisen kerran filosofit ja kaupunkilaiset yhteen keskustelemaan isoista ja pienistä kysymyksistä. Lauantaina 13.8.2022 klo 11–16 Haagan Alppiruusupuistossa järjestettävä kaikille avoin tapahtuma tuo filosofisen keskustelun helposti lähestyttävään ja vuorovaikutteiseen muotoon.

Mukana keskusteluissa ovat mm. Juha Himanka, Sami Pihlström, Inkeri Koskinen, Tuomas Nevanlinna ja Timo Miettinen. Pääjärjestäjä on Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) yhteistyössä Kriittisen korkeakoulun ja Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa pääkeskustelut verkkosivullaan. Tapahtuman alkusananat lausuu Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Haagan puistofilosofia toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Innostunut vastaanotto osoitti, että ihmisillä on todellinen tarve ajatusten vaihtoon ja kohtaamisiin.

”Filosofia tarjoaa oivan lähestymiskulman meihin ihmisiin ja yhteiskuntaan, ja epävakaina aikoina sen merkitys korostuu. Filosofia jää helposti marginaaliin julkisessa keskustelussa, mutta on oivallinen ponnahduslaudan yhteiseen pohdintaan”, Lauri Tuomi sanoo.

Yleisö ja lapset mukaan

Puiston maksuton ohjelmakattaus koostuu filosofiaa eri näkökulmista valottavista keskusteluista, joiden pääteemoina ovat tänä vuonna aika, aistit ja luottamus.

Yleisö ei ole pelkästään kuuntelijan roolissa, vaan kuka vain voi osallistua filosofin ohjaamaan pienryhmäkeskusteluun tai varata filosofin lyhyelle puistokävelylle. Myös lapsille ja nuorille on tarjolla innostavaa filosofointia.

Maksulliseen oheisohjelmaan kuuluu muun muassa aamun avaava Asahi-harjoitus ja illalla Huopalahden asemalla näytettävä Teemu Nikin elokuva Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia.

Aistit, aika ja luottamus koskettavat kaikkia

Puistofilosofian teemoissa ovat läsnä ajankohtaisuus ja universaalius.

Mitä on aika, joka meistä tuntuu yhdenlaiselta, mutta jonka fysiikka ymmärtää toisella tavalla? Mikä on luottamuksen merkitys yhteiskunnassa? Miten aistien ja ajattelun suhdetta voidaan pohtia?

“Teemat kuvaavat hyvin eri keskustelun tasoja, joilla filosofiassa voidaan liikkua. Esimerkiksi käsityksemme ajasta on itsessään kuhunkin aikaan sidottu – omassa ajassamme sitä muokkaavat paitsi tieteen edistyminen, myös eksistentiaaliset uhat, kuten ympäristökriisi, jonka ratkaisun suhteen aika on rajallista”, sanoo filosofi Markus Neuvonen Kriittisestä korkeakoulusta.

Puistofilosofiapäivässä on mukana laaja kumppaniverkosto, johon kuuluvat muun muassa Erätauko-säätiö, Five ry, Filo ry, Hotel Haaga, Fibo.

Haagan puistofilosofia – ajatuksia alppiruusujen alla

lauantaina 13.08.2022 11.00-16.00, Haagan Alppiruusupuisto
Lisätietoa ja tapahtuman tarkka ohjelma:

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)
Kvs-säätiö on maan vanhin, sitoutumaton sivistyssäätiö, jonka tarkoituksena on sivistystyön ja aikuiskasvatuksen edistäminen. Kvs-säätiön visiona on yhteiskunta, jonka perusta on arkisivistys. Säätiön ydinosaamista ovat oppiminen, innovaatiot ja vaikuttaminen.
kvs.fi

Kriittinen korkeakoulu

Kriittinen korkeakoulu on sitoutumaton ja itsenäinen koulutus- ja kulttuurikeskus, jota ylläpitää Kriittinen Korkeakoulu ry. Toimintanaan se järjestää kursseja, tapahtumia, yleisöluentoja, toimii ajatuspajana sekä julkaisee muun muassa kulttuurijulkaisu Katsausta.
kriittinenkorkeakoulu.fi

Lisätietoja:

Lauri Tuomi, Kvs-säätiön toimitusjohtaja, 050 476 9977, lauri.tuomi@kvs.fi

Heini Huhtinen, Kvs-säätiön viestintäasiantuntija, 044 791 4526, heini.huhtinen@kvs.fi