Puistofilosofian kesä alkaa Ikaalisista ja jatkuu Helsingissä.

Kesä kutsuu keskustelemaan – Ikaalisten ja Haagan puistofilosofiatapahtumat palauttavat filosofian arkeen

Puistofilosofian kesä alkaa Ikaalisista ja jatkuu Helsingissä.

Ajattelun ystäviä hemmotellaan kesällä kahdella puistofilosofian tapahtumalla - koska filosofia kuuluu kaikille.

Heinäkuussa Ikaalisissa keskustellaan kokonainen viikko filosofisella otteella, elokuussa Haagan puistofilosofia Helsingissä tuo ihmiset päiväksi appiruusujen alle vaihtamaan ajatuksia.

Suomessa puistofilosofia on uudehko tapahtumatyyppi, mutta etenkin Keski- ja Länsi-Euroopassa ihmiset tapaavat kokoontua puistoihin keskustelemaan heitä kiinnostavista kysymyksistä.

Pohdintaa hyvästä elämästä

Ennakkokiinnostus Ikaalisten ja Helsingin filosofiatapahtumiin kertoo, että ihmisillä on tarve keskustella elämän pienistä ja isoista kysymyksistä.

Antti Sorri
Antti Sorri odottaa yhdessäoloa, uuden tiedon kokemista ja niistä syntyviä, kuuluisia ”sinisiä ajatuksia”.

”Yhteisöllisyyttä ja ihmisten tapaamista tarvitaan koronan jälkeisessä ajassa, varsinkin kun Euroopan yllä raskaasti väijyvät sodan pilvet tuottavat ihmisissä pelkoa ja tarvetta päästä jakamaan sisäisiä tuntemuksiaan. Puistossa filosofointi on siis myös voimaannuttavaa toimintaa”, sanoo Ikaalisten Puistofilosofiaviikkoa koordinoiva Antti Sorri.

Samaa mieltä on toimitusjohtaja Lauri Tuomi Kvs-säätiöstä. Se järjestää Haagan puistofilosofian yhdessä Kriittisen korkeakoulun ja Helsingin Sanomien kanssa.

”Filosofia tarjoaa oivan lähestymiskulman meihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Epävakaina aikoina sen merkitys korostuu. Venäjän hyökkäys Ukrainaan oli merkki siitä, että meidän oikeasti on pyrittävä vaikuttamaan siihen, että maailma rakentuisi paremmaksi paikaksi. Filosofia tarjoaa ponnahduslaudan tähän yhteiseen pohdintaan”, Tuomi toteaa.

Kriittisen ajattelun taitoja tarvitaan

Ikaalisten Puistofilosofia-yhdistyksen motto kuuluu: ”Filosofia kuuluu kaikille!” Se kertoo tapahtuman kohderyhmästä: ajattelun taitojen kehittäminen ei katso ikää eikä muutakaan taustaa tai ominaisuutta.

Lauri Tuomi
Lauri Tuomi odottaa kohtaamisten tuomia oivalluksia.

”Kovasti toivomme, että keskusteluista kävijöille jäisi jonkinlainen muistijälki, joka mahdollistaisi osaltaan kehittämään kriittisen ajattelun taitoja. Niitä tarvitaan yhä moninaisemmaksi ja kaoottisemmaksi muuttuneessa maailmassa”, Sorri sanoo.

Tuomi toivoo paikalle tutkijoita ja filosofisia ajattelijoita tuomaan tuoreita näkökulmia maailmaan ja meihin ihmisiin.

”Sopiva ripaus poikkitieteellisyyttä virkistää keskustelua. Osallistujiksi toivoisin perheitä, nuoria, opiskelijoita, meitä työikäisiä ja senioreita – eli kaiken ikäisiä ja kaiken taustaisia”, hän sanoo.

Sellaista on luvassa: esimerkiksi aika-teemaan tuovat omat näkemyksensä tunnustetut filosofit Juha Himanka ja Sami Pihlström.

Filosofia kuuluu arkeen

Ikaalisten Puistofilosofiaviikko täyttää 12 vuotta, Haagan puistofilosofia järjestetään toista kertaa. Viime vuoden kiitollinen ja innostunut kävijäpalaute rohkaisee jatkamaan dialogia.

Lauri Tuomen mielestä tärkeintä on palauttaa filosofia elämäämme. Liki 150-vuotias sivistyssäätiö rakentaa yhteiskuntaa, joka perustuu arkisivistykseen.

”Arkisivistys on meille yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta toisistamme ja ympäristöstämme. Filosofia on aivan loistava arkisivistyksen työkalu. Ajattelu ja ymmärtäminen luo mahdollisuuksia arjen sivistyksen tekoihin ja toimintaan.”

Ikaalisten XII Puistofilosofia-viikko, 19.–23. heinäkuuta, Ikaalinen

• Ajattelun ja dialogin festivaali kokoaa ihmiset sokraattiseen tapaan keskustelemaan heitä kiinnostavista aiheista. Vanhojen jalopuiden alla vietetty viisipäiväinen tapahtuma on aatteellisesti sitoutumaton, aktiiviseen paikalliseen kansalaistoimintaan perustuva festivaali. Puistofilosofia ry järjestää tapahtuman lukuisten yhteistyökumppaneitten kanssa. Maksuton tapahtuma on avoin kaikille.

Haagan puistofilosofia, 13. elokuuta, Helsinki

• Tapahtuma palauttaa filosofian arkisivistyksen perustaksi ja vahvistaa ajatusta kaupunkitilasta yhdessä oppimisen ympäristönä. Sen järjestää Kvs-säätiön Sivistyskulma yhdessä Kriittisen korkeakoulun ja Helsingin Sanomien kanssa. Mukana on lukuisia kumppaneita. Päivä alkaa asahi-tuokiolla, jatkuu puistokeskusteluilla ja päättyy elokuvaan. Pääkeskustelujen teemat ulottuvat aisteista aikaan ja luottamukseen, ja niitä voi seurata Helsingin Sanomien verkkolehdestä. Ohjelmassa on myös pienryhmäkeskusteluja, lainaa filosofi -kävelyitä ja lasten ja nuorten työpaja. Maksuton tapahtuma on avoin kaikille.

Kuvat: Liisa Raipala, Jukka Rapo / Kvs-säätiö

Lisää aiheesta:

Lisätiedot:

• toimitusjohtaja Lauri Tuomi, Kvs-säätiö, 050 47 69 977, lauri.tuomi(a)kvs.fi
  • puheenjohtaja Antti Sorri, Puistofilosofia ry, 050 594 9476, antti.sorri(a)puistofilosofia.fi