Janina Waenthongkham on 25-vuotias antirasismiasiantuntija ja Mixed Finns ry:n perustajajäsen. Kuva: Infinite Stories

”Missä on kuvasto ruskeista lääkäreistä, päättäjistä ja johtajista?”

Antirasismiasiantuntija Janina Waenthongkham haluaisi nähdä mediassa lisää ruskeita ihmisiä aktiivisina toimijoina.

Janina Waenthongkham on yksi tulevan Mediasiltoja rakentamassa -tapahtumamme puhujista.

Tapahtumassa kuullaan erilaisia näkökulmia siihen, mitä kaikkea eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustoista tulevien yhdessä oppiminen median avulla ja mediasta voisi tarkoittaa. Mediakasvatuksessa ylisukupolvinen tai kulttuurisensitiivinen työote ovat toistaiseksi näkyneet melko vähän.

Kuka olet ja millaisesta näkökulmasta tarkastelet mediaa?

Olen Janina Waenthongkham, 25-vuotias antirasismiasiantuntija ja Mixed Finns ry:n perustajajäsen.

Tarkastelen mediaa tässä kontekstissa pääosin antirasistisesta näkökulmasta. Olen myös uunituore valtiotieteiden kandi, joten opintojen puolesta olen tarkastellut mediaa erilaisista näkökulmista ja perehtynyt viestintään. Minua kiinnostaa erityisesti kysymys siitä, keitä mediassa on esillä ja minkä takia. Miten yhteiskunnan rakenteet ovat vaikuttaneet siihen, miten näemme itsemme?

Mitä haluaisit nähdä suomalaisessa mediassa enemmän?

Koen, ettei suomalainen media edusta riittävästi suomalaisia tai Suomessa asuvia ihmisiä. Esimerkiksi Raremedian teettämän selvityksen mukaan moni muukin kokee samalla tavalla.

Mediassa kyllä näkyy enenevissä määrissä ruskeita kehoja, mutta usein meidät esitetään maahanmuuttajina, pakolaisina, matalapalkkatyöläisinä tai autettavina. Ruskeille ihmisille annetaan mediassa usein stereotyyppinen ja passiivinen rooli. Haluaisin nähdä meitä aktiivisina toimijoina erilaisissa rooleissa. Missä on kuvasto ruskeista lääkäreistä, päättäjistä ja johtajista?

Miten mediakasvatuksessa voitaisiin huomioida paremmin moninaisuus?

Sitä voidaan laajentaa antamalla tilaa erilaisille äänille ja näkökulmille.

Tarvitsemme lisää esimerkiksi ruskeita mediantekijöitä. Tämän vuoksi Mixed Finns haluaa toimia somessa ja tuoda sitä kautta itsenäisesti erilaisia näkökulmia suomalaisuuteen. Me haluamme sisällöllämme tuoda esiin sitä, miltä Suomi ja maailma näyttää meidän mixed-suomalaisten silmin.

Keskustelu aiheesta jatkuu Kvs-säätiön Sivistyskulmassa 26.4.2022 klo 15. Katso Mediasiltoja rakentamassa -tapahtuman tarkemmat tiedot ja tule mukaan!