”Minusta on tärkeää vahvistaa arabiankielisten lasten ja nuorten äidinkieltä mutta myös tuottaa luotettavaa tietoa Suomesta arabiankieliselle yleisölle”, sanoo Mohedin Al-Aswad.

”On tärkeää tuottaa luotettavaa tietoa Suomesta arabiankieliselle yleisölle”

Kvs-säätiö kehittää ja toteuttaa pääkaupunkiseudulla Mediasiltoja-hankkeessa mm. mediatyöpajoja arabiaa äidinkielenään puhuville lapsille ja aikuisille. Mediaan ja sen lukutaitoon liittyvät kysymykset näkyvät hankkeen kouluttajan Mohedin Al-Aswadin työssä jatkuvasti.

Helsingin Paloheinässä asuva opettaja Mohedin Al-Aswad on ihminen, joka innostuu helposti, ja on monessa mukana.

Päivätyökseen alun perin Libyasta kotoisin oleva Al-Aswad opettaa arabiaa äidinkielenä useissa Vantaan peruskouluissa. Oman työnsä ohella hän on ollut muun muassa tekemässä arabian kielen digiaapista, järjestää lapsille arabian kielen lukukilpailuja ja toimittaa Arabiradio-ohjelmaa, jota lähetetään viikoittain Helsingin Lähiradiossa.

Lisäksi Al-Aswad on Hakunilan kansainvälisen yhdistyksen toinen puheenjohtaja ja yksi perustajista. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää monikulttuurista toimintaa ja lisätä vieraiden kulttuurien tuntemusta.

Vuoden 2022 aikana Al-Aswad myös toimii kouluttajana Mediasiltoja-hankkeessa, joka etsii uusia malleja kulttuurisensitiiviseen ja ylisukupolviseen mediakasvatukseen. Osana hanketta Kvs-säätiö kehittää ja toteuttaa mediatyöpajoja arabiaa äidinkielenään puhuville lapsille ja aikuisille pääkaupunkiseudulla.

”Minusta on tärkeää vahvistaa arabiankielisten lasten ja nuorten äidinkieltä mutta myös tuottaa luotettavaa tietoa Suomesta arabiankieliselle yleisölle”, Al-Aswad kertoo.

Luotettavaa tietoa omalla kielellä kaivataan

Esimerkiksi Arabiradio käsittelee usein suomalaista politiikkaa ja kulttuuria arabian kielellä.

”Jokainen ohjelma avaa uuden ikkunan Suomeen, siitä saa itsekin aika paljon. Ja kun kuulen ihmisiltä, että he oppivat jotain uutta, se antaa hyvän fiiliksen”, Al-Aswad kuvailee.

Hakunilan kansainvälinen yhdistys taas tarjoaa hyvinkin konkreettista neuvontaa suomalaisessa yhteiskunnassa toimimiseen.
Neuvontaa on tarjolla suomen ja englannin lisäksi ainakin arabian, turkin, albanian, saksan, serbian, makedonian ja bosnian kielillä. Kysyntä on Al-Aswadin mukaan valtava.

”Joku tulee kysymään, miten ajokortti tehdään Suomessa, joku haluaa opiskella kieliä ja kolmas tahtoo ottaa avioeron. Esimerkiksi KELA on monelle muualta tulevalle käsitteenä ihan vieras.”

Luottamus mediaan pitää rakentaa

Mediaan ja sen lukutaitoon liittyvät kysymykset näkyvät Al-Aswadin työssä jatkuvasti. Verkossa ja sosiaalisessa mediassa huhut ja valeuutiset saattavat levitä erityisen tehokkaasti vieraan kulttuurin tai kielimuurin takia.

Esimerkiksi keväällä 2022 arabiankielisessä sosiaalisessa mediassa levisi paljon perättömiä väitteitä Venäjän aikeista hyökätä Suomeen. Moni Suomessa asuva arabiankielinen ihminen pelkäsi Suomen olevan sodan partaalla.

Väärää tietoa levitetään usein tarkoituksellisesti, mutta Al-Aswadin mukaan siihen liittyy myös puhtaita väärinkäsityksiä. Arabimaailmassa moni ei lähtökohtaisesti luota valtamediaan, hän jatkaa.

”Jos mediassa sanotaan, että jokin meni hyvin, ajatellaan, että asia on todellisuudessa päinvastoin.”

Siksi Al-Aswad puhuu mielellään siitä, että Suomessa medialla on vastuu lukijoilleen – jos välittää väärää tietoa, siitä tulee seurauksia. Esimerkiksi medioita sitovat journalistiset ohjeet tai mahdollisuus kannella Julkisen sanan neuvostolle hyvän journalistisen tavan rikkomisesta ovat konkreettisia esimerkkejä tästä.

Media muuttuu – perusasiat pysyvät

Peruskoulussa Al-Aswad näkee sen, miten suuri rooli sosiaalisella medialla on lasten ja nuorten elämässä. Aikuisen voi vaikea ymmärtää nopeasti muuttuvaa maailmaa, vaikka kiinnostusta riittäisikin.

”Yritän pysyä ajan tasalla, mutta en ymmärrä läheskään kaikkea, mistä nuoret puhuvat. Joka kuukausi tulee jotain uutta.”

Opettajana Al-Aswad kuitenkin uskoo, että tietyt asiat pysyvät vuodesta toiseen tärkeinä myös median murroksen keskellä.

”Olen sitä mieltä, että perusjuttuja kannattaa toistaa. Ketään ei saa kiusata eikä kaikkea näkemäänsä kannata uskoa.”

Teksti: Heini Huhtinen

Kvs-säätiön (Kansanvalistusseura sr.) Mediasiltoja rakentamassa -työpajat perustuvat monikieliseen keskusteluun, harjoituksiin ja haastatteluihin. Syksyllä 2022 Mohedin Al-Aswadin vetämät työpajat keskittyvät radion tekemiseen.