Puistofilosofit avaavat luottamuksen ilmiötä uusista näkökulmista

Mihin kaikkeen luottamus vaikuttaa? Timo Miettinen ja Inkeri Koskinen perkaavat teemaa 13. elokuuta Haagan puistofilosofia -tapahtumassa.

Yksi elokuussa järjestettävän Haagan puistofilosofian pääteemoista on tänä vuonna luottamus.

Mikä on luottamuksen merkitys yhteiskunnassa? Millä tavoin tärkeät instituutiomme – erityisesti tiede ja demokratia – nojaavat keskinäiseen luottamukseen ihmisten välillä?

Luottamus-keskustelussa akatemiatutkija Timo Miettinen ja yliopistonlehtori Inkeri Koskinen perkaavat luottamuksen eri puolia ja luottamuksen rapautumisen riskejä.

Tutustu puhujiin lisää minihaastattelumme kautta.

Kuka olet?

Timo Miettinen: Olen Timo Miettinen, Eurooppa-tutkija ja filosofi Helsingistä. Suuri yleisö tuntee minut luultavasti parhaiten Eurooppa-asioiden kommentaattorina, mutta tieteellinen tutkimukseni on painottunut vahvasti filosofiaan ja aatehistoriaan. Viimeisin kirjani Eurooppa: poliittisen yhteisön historia (Teos 2021) palkittiin Vuoden historiateoksena vuonna 2021. Olen viime vuosina keskittynyt ennen kaikkea poliittisten käsitteiden ja ideoiden tutkimiseen.

Inkeri Koskinen: Olen tieteenfilosofi. Aloitan syyskuussa 2022 Helsingin yliopistolla akatemiatutkijahankkeen, jossa tutkin, mitä objektiivisuus on. Tällä hetkellä työskentelen Tampereen yliopistolla filosofian yliopistonlehtorina. Olen myös yhteiskuntatieteiden filosofian tutkimuksen yksikön TINT:n jäsen. Vuonna 2015 julkaisin yleistajuisen, tieteen ja näennäistieteen välistä rajanvetoa käsittelevän tietokirjan Villi Suomen historia, joka valittiin vuoden tiedekirjaksi.

Mihin filosofiaa tarvitaan?

T: Minulle filosofia on ennen kaikkea väline oman aikamme ymmärtämiseen. Minua on aina kiehtonut ajattelun historiallisuus eli se, miten kulttuuri ja historia määrittävät tapaamme nähdä maailmaa.

I: Filosofiaa tarvitaan oman ajattelumme tarkempaan ymmärtämiseen.

Mitä tuot Haagan puistofilosofia -tapahtumaan?

T: Yritän kyllä miettiä aina teemaa etukäteen, mutta tykkään myös keskustella ja yllättyä uusista ajatuksista. Uskon, että saamme avattua luottamuksen ilmiötä uusista näkökulmista.

I: Tuon tapahtumaan ainakin keskustelunhalua. Tulen varmasti puhumaan siitä, miksi suuren yleisön tuntema luottamus tieteeseen on tutkijakunnalle tärkeää – ja toisaalta siitä, kuinka välttämätöntä luottamus on tämän päivän tieteessä: tutkimus on yhteistoimintaa, joka edellyttää, että suurtenkin tutkimusryhmien jäsenet ainakin jossain määrin luottavat toisiinsa. Vaikka siis tiede aina epäilee itseään, tiede vaatii myös luottamusta (joka tietysti pitää aina ansaita).

Kuvatiedot:
Timo Miettinen: Heli Sorjonen/Teos
Inkeri Koskinen: Vuokko Salo

Puistofilosofit-sarjassa tapaamme Haagan puistofilosofian järjestäjiä, puhujia ja taustavoimia.

• Haagan puistofilosofia  13. elokuuta 11-16 Haagan alppiruusupuistossa Helsingissä, tutustu ohjelmaan ja puhujiin.
  • Luottamus-keskustelu päälavalla klo 15,  keskustelemassa akatemiatutkija Timo Miettinen ja yliopistonlehtori Inkeri Koskinen. Keskustelua vetää filosofi Markus Neuvonen Kriittisestä Korkeakoulusta.