Minttu Jaakkola ja Anna Herlin ovat yhdessä Puistokatu 4:n toiminnanjohtajia. Kuva: Mika Ranta / HS

Puistokatu 4 sekä Anna Herlin ja Minttu Jaakkola saavat Kvs-säätiön Sivistyspalkinnon 2022 työstään sivistyksen ja tieteen puolustajina

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) jakaa vuosittaisen Sivistyspalkinnon ajankohtaiselle henkilölle, ryhmälle tai teolle, joka edistää sivistystä suomalaisessa yhteiskunnassa.

”Sivistyksellä tarkoitamme empatiaa, suvaitsevaisuutta, vastuuta ympäristöstä ja maailmasta”, määrittelee säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Vuoden 2022 Kansanvalistusseuran Sivistyspalkinto myönnetään Puistokatu 4:lle sekä hankkeen avainhenkilöille, Anna Herlinille ja Minttu Jaakkolalle. Palkinnon jakavat Kvs-säätiön valtuuskunnan puheenjohtaja presidentti Tarja Halonen ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri säätiön valtuuskunnan kokouksessa 16.11.2022. Puistokatu 4 on kesällä 2022 avattu turvallinen tila ekologista kriisiä koskevalle tutkimukselle, työlle ja keskustelulle.

Kvs-säätiön valtuuskunnan puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen toteaa: ”Puistokatu 4, Anna Herlin ja Minttu Jaakkola ovat ansainneet Kansanvalistusseuran 2022 palkinnon kehittämällä Puistokatu 4:stä ainutlaatuisen kokonaisuuden, jossa vastuu ympäristöstä ja maailmasta on käsinkosketeltava. Tilassa yhdistyvät tutkittu tieto, yhdessä oppiminen ja paremman maailman rakentaminen. Anna Herlin ja Minttu Jaakkola ovat erinomaisia esikuvia meille kaikille sivistyksen pelottomasta puolustamisesta”.

Ekososiaalisen sivistyksen peloton puolustaja

Helsingin Kaivopuistossa osoitteessa Puistokatu 4 sijaitsevalle, vuosikausia lähes autioituneena seisseelle rakennukselle ei tahtonut löytyä roolia ja omistajaa, kunnes tammikuussa 2020 Tiina ja Antti Herlinin säätiö hankki talon ryhtyen myös mittavaan kunnostamistyöhön.

Heinäkuussa 2022 avautui kaupunkilaisten uudeksi olohuoneeksi tarkoitettu talon ensimmäinen kerros, joka kätkee sisäänsä muun muassa kirjaston ja Elm-kortteliravintolan. Talon muissa kerroksissa tullaan tarjoamaan mm. työtiloja eri säätiöille ja toimijoille sekä Tiedevintti, joka on työpiste, tukikohta ja eri tieteenalojen törmäyttämispaikka ekologisen kriisin tutkijoille. Talon eri käyttäjien työ linkittyy tavalla tai toisella Puistokatu 4:n missioon, joka on ekologisesti kestävän tulevaisuuden rakentaminen henkilökohtaisella tasolla – turvallisemman tilan ja rakentavan keskustelun periaatteita noudattaen.

Tätä missiotaan Puistokatu 4 toteuttaa myös konkreettisesti, kun entisöinti on toteutettu huomioiden erityisesti se, että vierailu talossa onnistuu esteettömästi ja tilat ovat saavutettavia.

Kuten Kvs-säätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri toteaa, on ekososiaalisuus Kvs-säätiön strategian painopiste: ”Visiomme on yhteiskunta, jonka perusta on arkisivistys. Arkisivistys on yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta toisistamme ja ympäristöstämme. Tämän vuoden palkinnon saajat tuovat erinomaisesti tieteen ja yhdessä oppimisen osaksi ympäristöstämme huolehtimista”.

Myös Puistokatu 4:n Anna Herlin ja Minttu Jaakkola näkevät tärkeinä yhteisesti jaetut arvot: ”Olemme äärimmäisen otettuja saamastamme tunnustuksesta, sillä jaamme Puistokatu 4:ssä Kansanvalistusseuran arvomaailman. Uskomme, että 2020-luvulla sivistyksen ytimessä on toistemme kunnioittava kohtaaminen ja rakentava keskustelu. Pyrimme Puistokadulla hyvään elämään planeetan rajoissa. Tähän kuuluvat keskeisesti empatia, suvaitsevaisuus sekä vastuu ympäristöstä ja maailmasta”, Herlin ja Jaakkola toteavat.

Sivistyspalkinto 2022 on suomalaista taidetta

Palkinto voi olla suomalaista nykytaidetta tai aineeton lahja.

Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi kertoo, että luonto tematiikkana vaikutti myös palkinnon valintaan. ”Sivistyspalkintomme 2022 on tehnyt taidemaalari Anna-Maija Rissanen, jonka teosten aiheena on luonto. Sivistyspalkinnoksi annoimme teoksen nimeltä ‘Panoraama’. Toivomme, että pääsemme ihastelemaan taulua Puistokatu 4:n seinällä”, sanoo Lauri Tuomi.

Sivistyspalkinto on jaettu vuodesta 1974

Kvs-säätiö jakaa vuosittaisen Sivistyspalkinnon ajankohtaiselle henkilölle, ryhmälle tai teolle, joka edistää sivistystä suomalaisessa yhteiskunnassa. ”Sivistyksellä tarkoitamme empatiaa, suvaitsevaisuutta, vastuuta ympäristöstä ja maailmasta”, sanoo säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Huomionosoitus tunnettiin aiemmin Kansanvalistusseuran palkintona. Palkinto perustettiin vuonna 1974, kun seuran perustamisesta tuli kuluneeksi 100 vuotta. Vuodesta 2015 säätiö on jakanut vuosittaisen Sivistyspalkinnon. Palkinto on suomalaista nykytaidetta tai aineeton lahja. Sivistyspalkinto 2022 on suomalaista taidetta, tekijänä taidemaalari Anna-Maija Rissanen.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Lauri Tuomi, Kvs-säätiö, lauri.tuomi(a)kvs.fi, 050 476 9977
Viestintäpäällikkö Elina Heiskanen, Kvs-säätiö, elina.heiskanen(a)kvs.fi, 040 7594 532