Tiedekeskus Soppi saanut innostuneen vastaanoton

Elokuussa Kvs-säätiön tiloissa Helsingissä yleisölle avautunut Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi on jo ehtinyt herättää kiinnostusta niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Vastaavaa sivistykseen keskittyvää tiedekeskusta ei ole aiemmin Suomessa toteutettu.

Sopen sisältö on tuotettu yhteistyössä laajan asiantuntijajoukon kanssa, tutkimustietoon pohjaten. Tiedekeskuksen keskeiset sisältöteemat ovat elinikäinen oppiminen, sivistyksen tasa-arvo sekä sivistys ja kestävä elämä. Teemoja avataan monin eri tavoin.

Soppi-vierailulla pääsee tekemään kierroksen oppimisen menneisyydestä nykyisyyden kautta tulevaisuuteen. Vierailija voi tarkastella tähänastista kehitystä ja pohtia, mihin suuntaan haluamme seuraavaksi kulkea. Eri aikoina sivistykselle ja kasvatukselle on määritelty erilaisia tavoitteita ja ihanteita – vierailija saa myös välineitä niiden tunnistamiseen ja arvioimiseen. Valmiiden vastauksien sijaan halutaan herätellä kävijöitä keskustelemaan ja kyselemään.

Projektipäällikkö Nina Hjelt on ilahtunut Sopen ensimmäisten toimintaviikkojen kokemuksista:

”Sopen vastaanotto on ollut innostunut. Oppaan näkökulmasta on ollut ilo huomata, miten jokainen vierailija tuo keskusteluillaan ja huomioillaan jotain uutta kulmaa aiheeseen. Kasvatus ja koulutus todella koskettavat meitä kaikkia.”

Tavoitteena kiertonäyttely säätiön juhlavuonna

Soppi hyväksyttiin Suomen tiedekeskukset ry:n jäseneksi elokuussa. Tiedekeskusverkoston tavoitteena on mm. edistää kriittistä ja objektiivista ajattelua, kestävää kehitystä sekä mahdollistaa tasa-arvoinen pääsy tutkitun tiedon ääreen.

Suomen tiedekeskukset ry:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Myllykoski toivottaa Sopen tervetulleeksi tiedekeskusverkostoon:

”Yhdistyksemme on valtakunnallinen ja sen jäsenorganisaatiot edustavat toiminnallaan kattavasti monia tieteenaloja. Kvs-säätiön Soppi on ensimmäinen nimenomaan sivistyksen edistämisellä profiloituva jäsenemme. Suomen tiedekeskukset ry. tukee jäsentensä vertaisoppimista, rakentaa yhteistyötä ja verkostomme vaikuttavuutta. Tervetuloa kasvavan tiedekeskusverkoston jäseneksi!”

”Tiedekeskuksilla on erittäin tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä tutkitun tiedon saattamiseksi ihmisille vaikuttavin, elämyksellisin ja osallistavin tavoin. On hienoa päästä edistämään näitä päämääriä osana tiedekeskusverkostoa edustamiemme kasvatuksen ja yhteiskunnallisten tieteenalojen osalta”, sanoo Nina Hjelt.

”Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppea kehitetään jatkuvasti. Säätiömme täyttää 150 vuotta vuonna 2024. Vuosi 2024 on myös kansallinen Sivistyksen teemavuosi. Tavoitteemme on laajentaa Soppea ja toteuttaa juhlavuonna sen teemoihin pohjautuva kiertonäyttely eri puolilla Suomea”, sanoo Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Nina Hjelt, Kvs-säätiö, 041 544 8182, nina.hjelt@kvs.fi
Lauri Tuomi, Kvs-säätiö, 050 476 9977, lauri.tuomi@kvs.fi

Taustaa

Sivistyksen ja oppimisen tiedekeskus Soppi

• Bulevardi 21 (käynti Albertinkatu 25), 00180 Helsinki; Kvs-säätiön tilat.
  • Avoinna maanantaisin ja torstaisin klo 13–16.30, ei pääsymaksua. Maksulliset näyttelyopastukset ryhmille keskiviikkoisin (suomeksi ja englanniksi). Varaukset ja tilaukset: soppi@kvs.fi
  • Ajantasainen aukiolo ja lisätiedot: www.tiedekeskussoppi.fi

Tiedekeskus Sopen kolme pääteemaa

• Elinikäinen oppiminen – sivistystyön tarina
  • Sivistyksen tasa-arvo
  • Sivistys ja kestävä elämä

Tiedekeskusta on kehitetty Sitran Sivistys+ -ohjelman rahoituksella. Sopen kehitys jatkuu opetus- ja kulttuuriministeriön ja Kvs-säätiön rahoituksella.

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) on maan vanhin, sitoutumaton sivistyssäätiö, jonka tarkoituksena on sivistystyön ja aikuiskasvatuksen edistäminen. Säätiö toimii vapaan sivistystyön ja elinikäisen oppimisen asiantuntijana ja sivistyksen pelottomana puolustajana. Kvs-säätiön ydinosaamista ovat oppiminen, innovaatiot ja vaikuttaminen.