Tapahtumat

Sivistyksen kentät liikkeessä -seminaari kutsuu keskustelemaan kestävyysmurroksesta

Alkaa:
Päättyy:
Sijainti:
Studium (3. kerros), Päärakennus, Helsingin yliopisto, Fabianinkatu 33
Jaa tapahtuma

Kestävä tulevaisuus edellyttää, että eri näkökulmat jatkuvaan oppimiseen ja sivistykseen saatetaan dialogiin. Istutamme siksi samaan pöytään aikuiskasvatuksen tutkijoita ja yhteiskunnan vaikuttajia.

Seuraa keskustelua Unitubessa

Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt. Pääset mukaan keskusteluun yliopiston striimin kautta:  https://video.helsinki.fi/unitube/live-stream.html?room=l70

12.30 kahvi ja tee
13.00 avaussanat: Aikuiskasvatustiede kestävyysmurroksessa
Päivi Siivonen, esihenkilö, Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura; apulaisprofessori, Turun yliopisto

13.05 keskustelu: Oikeus sivistykseen läpi elämän

Miten sivistyksen kentillä voidaan tukea oppimista muutoksessa, jolla turvataan yhteisen planeettamme kantokyky? Keskustelu valottaa sivistyksen eri kenttiä työelämästä vapaaseen sivistystyöhön ja korkeakoulutukseen.

Moderaattori: Johanna Kallio, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto; kasvatustieteen linjanjohtaja, Päivölän opisto

Keskustelijat: koulutuspolitiikan asiantuntija Nikolas Bursiewicz (SYL), poliitikko ja tietokirjailija Osmo Soininvaara ja osaamispolitiikan johtaja Leena Pöntynen (Teknologiateollisuus) sekä toimituskuntalaiset Annika Pastuhov, Sami Paavola ja Ulpukka Isopahkala-Bouret.

14.20 Erätauko-keskustelu: Miten sivistyksen kentillä voidaan tukea oppimista kestävyysmurroksessa?

Pohdimme, millainen on ajallemme sopiva, tulevaisuuteen katsova käsitys sivistyksestä. Erätauko on tulevaisuustalo Sitran kehittämä rakentavan dialogin menetelmä, jossa haetaan oivalluksia ja uutta ymmärrystä ajankohtaisiin kysymyksiin.

15.45 päätössanat: Tieteestä sivistykseksi, katse Sivistyksen teemavuoteen
Lauri Tuomi, toimitusjohtaja, Kvs-säätiö

Sivistyksen kentät liikkeessä -esiseminaarin järjestävät Kvs-säätiö, Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ATS ja Aikuiskasvatus-tiedelehti. Se kuuluu Sivistyksen teemavuoden ohjelmaan. Tilaisuuden juontaa TKI-päällikkö Heidi Kinnunen Kvs-säätiöstä.

Oikeus sivistykseen läpi elämän -keskustelu striimataan Unitubeen, mutta Erätaukoon voi osallistua vain paikalla. Noudatamme tilaisuudessa turvallisen tilan sääntöä.

Näin pääset mukaan

• Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt. Mukaan mahtuivat ensimmäiset 50 osallistujaa. Tilaisuus on maksuton.
  • Seuraa somessa: #Aitu2024 #SivistyksenKentät #sivistys2024 #arkisivistys #TieteestäSivistykseksi

Taustoita tietosi

Alkutalven kiinnostavimmat keskustelut käydään Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivillä

Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät, #Aitu2024, on tieteenalan tärkein kotimainen tapahtuma, joka järjestetään joka toinen vuosi. Ohjelmassa on laaja kattaus aikuiskasvatustieteen ja lähitieteiden tuoreinta tutkimusta. Tutkimuspäivien teema on mitä ajankohtaisin: ”kestävä kehitys ja jatkuva oppiminen muuttuvassa maailmassa”.

Tutustu konferenssin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan alkutalven kiinnostavimpiin keskusteluihin. Normaalihintainen ilmoittautuminen tapahtumaan on voimassa 22. tammikuuta asti.

Siirry Aitu2024-päivien ohjelmaan

Lisätiedot

Terhi Kouvo Toimituspäällikkö | Managing Editor +358 400 396 437 terhi.kouvo@kvs.fi