Sivistysviikolla tapahtuu – avoimet ovet Sopessa 7.5.2024

Alkaa:
Päättyy:
Sijainti:
Tiedekeskus Soppi, Cygnaeuksenkatu 4, Helsinki (Kvs-säätiön tilat)
Lue lisää Sopesta
Jaa tapahtuma

Sivistysviikkoa vietetään 6.–12.5.2024. Tapahtumaviikolla tiedekeskus Sopessa on avoimet ovet tiistaina 7.5.2024 klo 13-18.

Avoimet ovet -tapahtumassa Sopen sisäänpääsy ja opastukset ovat maksuttomia. Opastuksia on tarjolla tasatunnein klo 13-17.

– Sivistysviikko-tapahtumassa opastuksia pyöritetään non-stop -periaatteella. Mukaan saa hypätä missä tahansa vaiheessa. Aloitamme tasatunnein aikajanan alusta, mutta muuten etenemme kävijöiden kiinnostusten mukaan, kertoo Soppi-opastuksista vastaava TKI-päällikkö Heidi Kinnunen.

Sopen aikajana johdattelee eurooppalaisen sivistyskäsitteen perustasta ja lähtökohdista kohti tulevaisuutta. Aikajana auttaa hahmottamaan, miten sivistyskäsitys on aina kytköksissä omaan aikaansa ja muokkaa yhteiskuntaa.

– Soppi on luonteeltaan ajatuksia herättävä tiedekeskus. Etsimme asiakkaittemme kanssa yhdessä uusia näkökulmia ajankohtaisiin kysymyksiin. Parasta opastuksilla on, että jokainen oppii uutta.

Sopen kohderyhmään kuuluvat laajasti ajatellen kaikki aihepiiristä kiinnostuneet, eivät pelkästään alaa opiskelleet.

– Tiedekeskusnäyttelyyn saa tulla lastenkin kanssa, mutta parhaiten sisältö avautuu yli 15-vuotiaille.

Sivistys-teema kytkeytyy Sopen sisällöissä kasvatukseen ja koulutukseen. Tiedekeskuksen sisältöteemoja ovat elinikäinen oppiminen, sivistyksen tasa-arvo sekä sivistys ja kestävä elämä.

Sopen tärkeimpiä tavoitteita on antaa syötteitä keskusteluun ja herätellä kysymyksiä – ei jaella valmiita vastauksia. Tätä toiminta-ajatusta korostaa myös opastuskierroksia vetävä Heidi Kinnunen:
– Uskallan luvata, että käynti Sopessa avartaa maailmankatsomusta!

Vapaan sivistystyön moninaisuus Sivistysviikon teemana

Sivistysviikon teema vaihtuu vuosittain. Vuonna 2024 teemana on vapaan sivistystyön moninaisuus. Vuonna 2023 tapahtumaviikkoa vietettiin teemalla Sivistys – demokratian dynamo!

Sivistysviikko järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2022 osana Sitran rahoittamaa Sivistys+ -projektia. Sivistysviikko 2024 on osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää valtakunnallista Sivistyksen teemavuotta 2024.

Sivistysviikon järjestäjäverkostossa ovat mukana Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.), Fingo ryKansalaisfoorumiOpintokeskus SivisSvenska Folkskolans Vänner ja Vapaa Sivistystyö ry.

Tapahtumaviikon koordinaatiovastuu kiertää vuosittain. Vuoden 2024 koordinoiva järjestö on Kvs-säätiö.

7.5.2024 klo 13-18 Tiedekeskus Sopen avoimet ovet

• maksuton sisäänpääsy
  • opastetut kierrokset tasatunnein klo 13-17
  • tapahtumaa voi seurata somessa tunnisteilla #tiedekeskussoppi #soppi #sivistysviikko